Het lijkt niet het beste jaar te worden van Nederland tijdens Eurobest, het Europese festival voor creativiteit. Tot nu toe werden slechts 13 awards aan Nederlandse inzendingen toegekend, drie keer goud, vier keer zilver en zes keer brons. De Grand Prixs en speciale awards worden donderdagavond bekendgemaakt en uitgereikt.
Ter vergelijking: Vorig jaar scoorde Nederland 24 prijzen bij het Europese festival, waaronder negen goud en vier Grand Prixs. In 2016 waren dat 21 prijzen, met een Grand Prix voor The Next Rembrandt van ING.
Meeste awards Safelock
Dit jaar is de grote Nederlandse winnaar tot nu toe Safelock van KPN, dat een keer goud en drie keer brons won. Opvallend: KPN stuurde de case vorig jaar ook in en won er toen een Grand Prix mee in de categorie Innovatie.
Bij de bureaus was Wieden+Kennedy Amsterdam de meest gelauwerde; het won een keer goud, twee keer zilver en twee keer brons.
Goud
Nike 'Awaken the phantom'
Nike Football, Wieden+Kennedy Amsterdam
Entertainment, Sports: Film, Series & Audio
Diesel Hate Couture
Diesel, Sizzer Amsterdam
Film craft, Use of Licensed or Adapted Music
Safelock
KPN, N=5 Amsterdam
PR, Corporate Image, Communication & Reputation Management
Zilver
Street Story
Nike Russia, Wieden+Kennedy Amsterdam
Design,Video / Moving Images
Just Do It: Caster Semenya
Nike South Africa, Wieden+Kennedy Amsterdam
Film, Consumer Durables
Car Commercial To Go
Centraal Beheer, DDB Amsterdam
Media, Use of Social Platforms
Samsung Smartsuit
Samsung Electronics Benelux, Cheil Worldwide Amsterdam
PR, Sponsorship & Brand Partnership
Brons
Safelock (3x)
KPN, N=5 Amsterdam
Brand Experience & Activation, Use of Mobile & Devices
Mobile, Innovative use of Technology
PR, Use of Technology
Never ask - Synchronised swimmer
Nike Russia, Wieden+Kennedy Amsterdam
Film, Consumer Durables B
Samsung Smartsuit
Samsung Electronics Benelux, Cheil Worldwide Amsterdam
Mobile, Innovative use of Technology
Street Story
Nike Russia, Wieden+Kennedy Amsterdam
Displays outdoor