Campagne: Ode aan driftkoppen
Adverteerder: Hasbro/Monopoly
Bureau: KesselsKramer
MK: Meneer Bol, alsof wij onze lieve vakgenoten niet genoeg frustreren met onze zelfingenomen meningen, vraagt Adformatie ons dit keer te kletsen over het meest frusterende spel van Nederland: Monopoly. Althans, zo beschrijven ze het zelf. Dus gooi jij de dobbelstenen maar en doe je eerste zet, zou ik zeggen.
WAB: Monopoly is geheel in mijn straatje: zeer commercieel ingestoken, onderhandelen op het scherp van de snede en vooral het opbouwen van een mega vastgoedimperium. Je kunt je dus voorstellen, mejuffrouw Krouwel, dat alle aandacht voor dit iconische spel terecht is. Dat KesselsKramer grote emoties centraal in de campagne stelt, is een slimme zet. Dit spel gaat alle spelers onder de huid zitten. Relaties staan op het spel. En grote vreugde en intens verdriet liggen op de loer. De meeste spelletjes draaien om samenkomen en verbinden. Monopoly -en ook spelletjes als Risk en Kolonisten- hebben in hun oorsprong keiharde confrontatie als doel. Mooi om dat zo uit te vergroten. Heb jij ook intense Monopoly-anekdotes?
MK: Gek genoeg niet. Misschien vind ik veel gezelschapsspellen frustrerend. Je kent me: ik hou van winnen. Voor mij is dit campagne-inzicht te generiek en daarmee niet perse Monopoly. Zet er een ander spel bij en de uiting klopt, is mijn gevoel. Het mooie aan Monopoly is dat je, als je het strategisch speelt, je je daadwerkelijk een grootgrondbezitter voelt. Een vastgoedboer. Een miljonair. Een pandjesbaas. De Bernhard van Oranje onder de gewone mensen. Daar zitten mijn associaties. Dus mijn vraag bij deze campagne is of het inzicht over frustraties echt de scherpste is? En of de gedachte kinderen daarmee laten omgaan bewust gekozen is in deze tijden van deugdzaamheid? Was een inzicht op de huizenmarkt en het grote geld verdienen en leren omgaan met geld niet een makkelijkere link geweest? Of ben ik dan te cynisch?
WAB: Je bent zeker te cynisch. Ik vind het inzicht en de creatie namelijk briljant. Zijn we het nu ook een keer oneens. Ook wel fijn! Maar….ik heb wel een kleine twijfel, namelijk over het mediaplan. In het persbericht staat dat campagne in de straten van het Nederlandse Monopoly hangt. Geinig en slim, alleen daar is erg weinig impact. Online staat er ook bij, maar ik weet niet of het concept daar nou zo tot zijn recht komt. Mijn duistere vermoeden is dat deze campagne meer voor de (vak)bühne is dan echt groots met voldoende mediapower: meer PR dan een echte campagne. Of ben ik nu weer te cynisch?
MK: Die vraag herken ik. Heeft ook te maken met de doelgroep die producent Hasbro hiermee wil bereiken? Aan de uitingen te zien ouders. Dan is outdoor op zich geen gekke keuze. Zeker niet op locaties die in het spel voorkomen. Alhoewel je dan wel in het voorbijgaan heel scherp moet zijn om die ‘oh ja’ te hebben. De pure en oprechte fotografiestijl waar Erik Kessels om bekendstaat, is wel goed gekozen. De emotie die tot het kookpunt is opgelopen druipt er vanaf. Eerlijk gezegd denk ik dat dit een te gekke (tv-)commercial had kunnen zijn. Kwestie van budget misschien, maar ik geloof toch altijd weer in Go big or go home. Doe het goed of doe het niet. Het gevoel dat er meer in zit maar niet kan, lijkt me voor de makers best frustrerend trouwens. Gelukkig zijn ze daar expert in.
WAB: Nou, dan zijn wij het toch wel eens: het is gewoon een goede campagne. Het valt op en past echt bij het merk. Nu alleen afwachten of dit een grotere en effectieve campagne wordt. Of toch eentje die weliswaar heel fraai is, maar vooral gemaakt is om ingezonden te worden voor prijzen. Voor nu een belangrijkere vraag: wanneer prikken wij een Monopoly-date? Nodigen we enkele fanatieke medespelers uit. Daar zit ons prijsminnende vak vol mee tenslotte. Gaan we snoeihard met het mes op tafel een avondje lol beleven.
MK: Meneer Bol, je zal aan dit gesprek wel gemerkt hebben dat ik niet echt van de bordspelllen ben. Laat staan een ‘spelletjesavond’. Maar goed, ik laat even een doos Monopoly door jouw naamgenoot Bol.com bezorgen en ga de strijd graag met je aan. Game on!
Campagnepraat
Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol challengen elkaar in een nieuwe pennenstrijd op Adformatie. Zij marketingbaas van NN Group, hij eindbaas van Abovo Maxlead. Beiden een groot hart voor marketing en reclame, verslaafd aan J.Lo-gifjes op Twitter en niet in de laatste plaats een prikkelende mening over nieuwe campagnes die het vak wekelijks over zich uitgestort krijgt. Iedere week betwijfelt, bekritiseert en bewierookt dit illustere duo een actuele campagne. Met vandaag de Driftkoppen-campagne van Hasbro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!