Met de naderende kerstdagen komt natuurlijk ook de geest van naastenliefde mee. Kerst is een moment, zeker met het oog op Milka’s recente kerstcampagne, om aandacht te geven aan al die mens(ch)en die in stilte goede werken verrichten. Want het kan zomaar uw dove, wat oudere buurman zijn, die zonder dat u het weet zijn al tijd besteedt aan het decoreren van het naburig schooltheatertje waar uw dochtertje oefent voor de kerstvoorstelling.
Een stille held, die het verdient bezongen en gezien te worden. Dat is precies wat Milka doet met ‘The Unsung Hero’. De commercial is geproduceerd door het Nederlandse Cake Film and Photography.
Geen lila-koe, wel Zwitserse Alpen
Milka blijft Milka, dus de Zwitserse Alpen is de gekozen omgeving. De lila-witte koe blijft overigens achterwege. Buiten heerst de donkere witte winter, binnen vullen warme, vurige kleuren het beeld. In een klein theatertje in een Alpendorpje oefenen kinderen voor het kerstoptreden. Het kinderkoortje zingt een goedgekozen trage versie van ‘You Got the Love’ (origineel hier). Gesproken wordt er niet, het nummer draagt het verhaal tot aan de finale toe.
Compositie van het gevoel
Gedurende de oefensessies ziet het meisje hoe hard schoolconciërge werkt het zaaltje te decoreren met kerstversieringen; ze bemerkt eveneens dat hij doof is. Ze besluit hem voorafgaand aan de finale uitvoering te verrassen met een stukje chocolade op zijn theaterstoel. Tijdens het evenement voert ze haar solo speciaal voor hem in gebarentaal op, zodat ook hij kan genieten van het kerstlied.
Prachtig hoe de finale van de uitvoering zelf samenvalt met het finale-moment van het leidende muziekstuk. ‘The Unsung Hero’ heeft een buitengewoon hoog emo-gehalte, maar een die in staat is de stoerste hooligan tot tranen toe te bewegen. De bij vlagen perfecte mix tussen storytelling, muziek, kleuren en sfeerbeelden raakt heel precies de snaren van het gevoel.
Samenwerking met Europese Doven Associatie
Milka en Weiden+Kennedy Amsterdam werkten samen met de Europese Doven Associatie aan de totstandkoming van deze campagne, waarbij de EDA consulteerde op het creatieve en productionele traject. Om ervoor zorg te dragen dat de muziek ook voor de dovengemeenschap toegankelijk is, werd de muziek uitgevoerd in de Internationale gebarentaal. Deze interpretatie kan gevolgd worden in het toegevoegde kader bij de film of zelfs als zelfstandige versie. De pan-Europese campagne is nu live.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!