Uit de UK hebben we al de ene na de andere prachtig gemaakte en ontroerende commercial voorbij zien komen, maar in Nederland starten we traditiegetrouw met kerstcommunicatie vanaf het moment dat de Goedheiligman the building verlaten heeft. Op alfabetische volgorde (en toevallig genoeg ook op volgorde van marktaandeel): de commercials van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus. (Full credits van alle commercials helemaal onderaan.)
Geef je mening!
Adformatie brengt in samenwerking met CommercialReview in kaart welke van de vier kerstcommercials het meest wordt gewaardeerd door het Nederlands publiek. De uitkomst van dit kwantitatieve onderzoek publiceren wij volgende week.
Doe je ook mee? Klik hier en geef je mening!
Albert Heijn: De zoon van Ilse
Waar Albert Heijn de vorige jaren zoekende was wat de invulling van de kerstcommercials betreft, heeft het nu – eindelijk – een concept om zijn feestcommunicatie aan op te hangen. Niet Ilse (‘de nieuwe Piekema’), maar haar zoon pakt de hoofdrol in deze eerste Ilse-Kerstcommercial. ‘Zullen we kerst bij mij doen’, zegt hij tegen zijn vader en moeder vanaf de achterbank van de auto, waarop Ilse zegt: ‘Bij jou? Tuurlijk!’ Daarop ontspint zich het volgende verhaal.
Jumbo: Moeders naar Japan
et leuke aan een langlopend reclameconcept met een gezin in de hoofdrol, is dat je de hele familie ouder ziet worden en de kinderen ziet opgroeien. In deze commercial niet (zoals vorig jaar) een hele trits zingende Jumbo-BN’ers, maar een verhaal over de moeder van het gezin die vlak voor de kerst op zakenreis naar Japan moet. Hoe moet dat dan met de voorbereidingen voor het kerstdiner? Nou, zo dus.
Lidl: Lidl by Lidl by Lidl…
Lidl is net als vorig jaar het kerst-buitenbeentje. In 2018 zagen we de corps-vrinden van Beau van Erven Dorens, dit jaar wordt de kerst opgehangen de Dusty Springfield-hit ‘Little by little’, voor de gelegenheid verhaspeld tot ‘Lidl by Lidl’ en daarmee houdt de supermarkt vast aan het zo hertalen van liedjes (Lidl Brown Bag (in plaats van Little Green Bag), Bio (in plaats van Rio van Maywood)), in een nieuwe Lidl-context. De commercial is een sequentie van allemaal verschillende kerstscènes. Het vertederende grapje aan het eind moet ‘de Lee Dell’ van 2019 worden.
Plus: Kerst doe je samen
Plus staat erom bekend de emo-snaar met Kerstmis hard te willen aanslaan. Vorig jaar werd de commercial niet door iedereen even goed begrepen (‘wie is er nou overleden’?), dit jaar gaat het om geboorte. Onder de klanken van een aangrijpend Stille Nacht, spoedt een familie zich naar het met geboren kindeke. Leuk grapje in de staart: zie de zojuist bevallen moeder intens genieten van een hapje carpaccio; ze mag weer rauw vlees eten.
Credits Albert Heijn
Albert Heijn: Johan van der Zanden, Inge Wortelboer, Valesca Benjamin
In co-creatie met: TBWA\Neboko, Dentsu Aegis, Holy Fools (productie) en Jelle de Jonge (regie)
Credits Jumbo:
Verantwoordelijk bij Jumbo: Roy van Keulen, Ruben Mekenkamp, Sander van de Gevel, Maurice Nieuwland, Marlon Verbrugge
Bureau: Alfred International
Creatie campagne: Aad Kuijper, Patrick de Zeeuw, Bies Vermeulen, Sebastiaan Kenter
Strategie: Edward van de Ridder
Account: Aafke Obbes, Jochem Bron, Edgar Rijnders, Liz Ponds
TV Director: Charlotte Kempers
Studio: Dion Slegt, Jurre Lüken
Productiemaatschappij TV: Jonkers Hofstee Film
Regisseur: Hans Jonkers
Producer: Barbra Pronk
DOP: Nico Hovingh
Editor: Kim Hinrichs
Geluidsstudio: STMPD 3D animatie, VFX,
post productie: Postoffice
Grading: Daphne Maierna
Creatie foodproductie: Patrick de Zeeuw, Marie-Louise Diekema, Tim Olland
TV Producer: Vittoria Robijns
Productiemaatschappij: Chuck Studio’s
Regisseur: Floris Holtland
Producer: Merel Brand
DOP: Tom Bakker
Editor: Gert-Willem Visser
Online: Marco Kruk
Grading: Efraïm Gons
Geluid: STMPD
(Lidl communiceert geen credits)
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Van het begin af aan vraag je je af WIE er is overleden, strakke ernstige gezichten in de auto op weg naar een ziekenhuis.
Pas in de laatste 3 seconden wordt duidelijk dat er een kind is geboren (waarschijnlijk de "grap" va n deze reclame.
Heel slecht gedaan.
In de Lidl reclame moet het ventje aan het eind vertedering oproepen, maar het mist bij mij de uitwerking.
De Jumbo reclame vind ik erg goed! kerst vier je pas als ook moeder weer thuis is, maar de topper vind ik toch Albert Heijn.
Het komend jaar ga je bij ons toch regelmatig "Zo Klaar" horen, geweldig!