Onlinesupermarkt Picnic hoeft Max Verstappen toch niet 150 duizend euro te betalen vanwege het verspreiden van een filmpje met een lookalike van de autocoureur zo'n 3,5 jaar geleden. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam in hoger beroep bepaald. Begin 2018 had een lagere rechter bepaald dat de reclame niet door de beugel kon.
Zonde van tijd en geld
Picnic stelde eerder dat het Facebookfilmpje grappig was bedoeld en alleen bestemd om personeel te motiveren. Zodra ze hoorden dat Max het niet leuk vond, is het filmpje offline gehaald. Ook de rechter ging mee in de argumentatie dat een grapje moet kunnen, aldus Picnic-baas Michiel Muller. Hij vindt het hele proces zonde van de tijd en het geld geweest.
Portretrecht versus vrije meningsuiting
In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht. De rechtbank stelde eerder dat het portretrecht van Verstappen zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. Dat oordeel is nu van tafel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!