Maak werk van vrede, vindt Pax
Vrede is niet vanzelfsprekend. Dat is het ook nooit geweest, maar sinds kort is het voor veel mensen steeds meer onderwerp van gesprek. En dat is geen goed teken, vindt Pax. Tegelijkertijd is het voor de vredesorganisatie aanleiding om 'de oude veren' af te schudden en een vernieuwde merkidentiteit te presenteren. Dit nieuwe merk wordt gelanceerd met een campagne, die is ontwikkeld door reclamebureau Dawn.
Pax: 'De conflicten in onder meer Oekraïne, Gaza en Libanon laten niets aan de verbeelding over; vrede is ver te zoeken. Maar door de conflicten elders in de wereld vergeten we dat vrede veel meer is dan alleen het uitblijven van gewapend geweld. Ook in Nederland staat vrede onder druk.' Het is de reden dat Pax naast z'n internationale werkzaamheden recent ook in Nederland is gestart om zodoende 'de democratie te versterken en beschermen'.
Het vredeswerk van Pax kent meerdere vormen. 'Denk aan de F-35-rechtszaak tegen de Nederlandse staat, het werken met internationale partners aan inclusieve vrede en het direct steun verlenen in gebieden die zijn getroffen door gewapend geweld. Vrede is een complex begrip; het is geen aan- of uitknop, het is een proces. Vrede is iets wat je in meer of mindere mate kunt verliezen, maar waar je vooral altijd aan moet blijven werken. En ook Nederlanders kunnen een vredeswerker zijn; of dat nu in de vorm van een protest, petitie of donatie is', aldus Pax.
De veelzijdigheid van vredeswerk is het vertrekpunt voor het opgefriste merk van Pax. Dit heeft zich vertaald in de nieuwe pay-off 'Maak werk van vrede'. Dawn: 'We zien dat steeds meer mensen zich uitspreken of hard maken tegen onrecht, maar toch heerst er het gevoel dat echte verandering uitblijft. Om daar antwoord op de geven hebben we Pax gepositioneerd als 'de vakbond voor vrede'. Een organisatie die gelooft in de kracht van collectieve actie, gebouwd op de overtuiging dat in iedereen een vredeswerker schuilt, die op een eigen manier kan bijdragen aan vrede. Kortom: vrede doe je, eis je, bouw je en geef je.'
De campagne wordt uitgerold via outdoor en diverse online kanalen.
Credits:
Opdrachtgever: Pax
Bureau: Dawn
Sound: Thndr
VO: Sarah Janneh
Het vernieuwde vaccinatieschema van RIVM
Het RIVM is een vernieuwd vaccinatieschema voor kinderen gestart dat in 2025 van kracht gaat. Om ouders over dit schema te informeren ontwikkelde Havas Lemz een nieuwe campagne.
Het Rijksvaccinatieprogramma wordt verbeterd met vaccinaties die beter zijn afgestemd op de leeftijd van kinderen en op elkaar, wat zoveel betekent dat het vaccinatieschema wordt aangepast, aldus het RIVM. Ouders van kinderen die overgaan van het oude naar het nieuwe schema dienen hierover te worden geïnformeerd en daarom is de campagne tot stand gekomen.
Havas Lemz: 'We hebben gekeken naar hoe een nogal droog en feitelijk -maar wel belangrijk- onderwerp als het vaccinatieschema op een aansprekende manier bij ouders onder de aandacht gebracht kan worden. De gezondheid en veiligheid van je kind is immers zo'n beetje het belangrijkste dat er is.'
'In de campagne laten we zien wat we doen om kinderen te beschermen, zoals een helm op bij het fietsen of een zwembandje bij het zwemmen. Dat vinden we heel normaal. Als er een verbeterde helm komt, ga je daarin mee. In de campagne vergelijken we vaccineren met andere situaties waarin je het normaal vindt om je kind nog beter te beschermen', aldus het bureau.
In de campagne kijken we derhalve naar kinderen in verschillende dagelijkse situaties, zoals het klaarmaken om te rolschaatsen; licht wiebelend met de fiets of een tikje wankel op de zwemvliezen.
De campagne (productie: Since88) wordt uitgerold via diverse online video's en op abri's op plekken waar veel ouders met kinderen komen, zoals indoor-speeltuinen.
Credits:
Klant: RIVM – ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Verantwoordelijk bij klant: Lea Visser - strategisch communicatieadviseur RIVM, Diana Verburg - senior communicatieadviseur RIVM
Bureau: Havas Lemz
Agency Producer: Havas Rise
Gedragsbureau: Duwtje
Media: Initiative
Productiepartij: Since88
Regie: Tom Sibma
Executive Producer - Daan Dagevos
Producer: Ushani Karunadasa
DoP: Sam du Pon
1st AC - Tein Brouwer
Gaffer - Thomas Jeninga
Styling - Indiana Roma Voss
Kinderbegeleider - Querinne Ottens
Fotograaf - Nick Harmsen
Grading - Roman @Kleurlokaal
Audio - Remco Sounds
Casting - Moeder Anne / Jut & Jul
Cast: Eva, Soufian & Taika
Geluidsstudio: Postoffice Voice Casting
Voice-over: Cynthia Abma
De 'onnodig spannende' audio-thriller van Kamer van Koophandel
De Kamer van Koophandel bouwt samen met reclamebureau N=5 de campagne 'Houvast voor ondernemers' verder uit.
'Het gebeurt te vaak dat ondernemers het schip ingaan doordat ze niet met de juiste persoon aan tafel zitten, soms zelfs door kwade opzet. Een simpele check van het Handelsregister kan in zulke gevallen oplichting voorkomen. Even controleren of een zakenrelatie tekenbevoegd of überhaupt werkzaam bij een bedrijf is, kan veel ellende voorkomen', aldus de KvK.
De campagne bestaat uit een zogeheten audiothriller 'Hou je vast' en trapt af met het spannende verhaal van twee festivalorganisators. Zij worden op slinkse wijze opgelicht, wat het einde betekent voor hun bedrijf. Het ondernemersdrama wordt zodoende gebracht als podcast, in de stijl van het populaire true crime-genre.
De podcast wordt ondersteund met beeld, maar met een leidende rol voor geluid, dat werd verzorgd door audiobureau Big Orange. Het is voor het eerst dat de KvK een audio-gedreven campagne met een format dat maar liefst acht minuten duurt naar buiten brengt. De langer lopende campagne, waar de publishing-visie van N=5 duidelijk naar voren komt, werd eerder al bekroond met een SAN Accent.
Bastiaan Weers van N=5: 'De resultaten van de overkoepelende campagne bieden ruimte om creatief gezien nu wat scherper aan de wind te varen. In de nieuwe 'onnodig spannende' campagne maken we daarom met frisse creativiteit de waarde van de praktische oplossingen die de KvK ondernemers kan bieden zichtbaar.'
De campagne wordt uitgerold op televisie en via online kanalen.
Credits:
Opdrachtgever: KVK
Bureau: N=5
Creatie: Arnout Robbe, Paul Wagemaker
DTP: Robine Schmetz
Strategie: Jens Hellewaard, Bastiaan Weers
Account: Karijn van den Bossche, Puck de mol van Otterloo
Producer: Tisha Hoppenbrouwers
Productiebedrijf audio: BigOrange
Productiebedrijf Video & Fotografie: Sticky Stuff & Studio Oktober
Media: Initiative Media
De 'captcha' van ANWB voor meer fietsverlichting
Ondanks dat steeds meer Nederlanders met verlichting fietsen, blijkt dat ruim twintig procent nog steeds zonder goedwerkende verlichting fietst. Met name jongeren en jongvolwassenen tot 25 jaar hebben hun fietsverlichting vaak niet op orde.
Dat blijkt uit onderzoek van ANWB en is tevens de reden van een nieuwe campagne, waarmee aandacht wordt gevraagd voor goede fietsverlichting. Het Amsterdamse reclamebureau Fitzroy tekende voor concept en creatie.
De campagne draait om een zogeheten captcha. Deze captcha, bekend van het 'ik ben geen robot'-mechanisme, draait vaak om verkeerssituaties waarbij stoplichten, brommers, auto's en bruggen moeten worden aangeklikt. In de campagne wordt ingespeeld op hoe moeilijk het is om fietsers zonder licht in het donker te zien, wat moet benadrukken dat deze fietsers in feite vrijwel onzichtbaar zijn.
Met de campagne wil de ANWB kortom het verkeer veiliger maken, 'zodat iedereen zorgeloos en met plezier op pad kan'. 'En goede fietsverlichting is daarbij essentieel', aldus de bond.
De campagne, die met ingang van de wintertijd van start is gegaan, wordt uitgerold op social media en outdoorkanalen rondom universiteiten en hogescholen. Ook worden er gratis lampjes uitgedeeld aan studenten zonder goedwerkende fietsverlichting.
Marktplaats en het tweedehands speelgoed voor kinderen
Nu de feestdagen langzaamaan voor de deur staan lanceert Marktplaats een nieuwe campagne die draait om 'de jaarlijkse zoektocht naar het perfecte cadeau voor de kinderen'. Net als in de (met een Effie bekroonde) campagne uit 2022 wil Marktplaats ouders motiveren om hun kinderen vaker tweedehands speelgoed in plaats van nieuw speelgoed cadeau te geven. De campagne is wederom bedacht en ontwikkeld door reclamebureau Happiness Amsterdam.
De boodschap luidt: niets zo mooi als speelgoed van een ander, dus geef speelgoed dat van een ander is geweest. De campagne wordt uitgerold via televisie, online video, social media en outdoor.
De campagne draait om het inzicht dat veel ouders zullen herkennen: zodra kinderen speelgoed van een ander kind zien, laten ze hun eigen speelgoed links liggen. Het speelgoed van een ander kind, bijvoorbeeld in de speeltuin of bij de opvang, is immers véél interessanter. Marktplaats -platform voor tweedehands spullen, waaronder speelgoed- heeft naar eigen zeggen precies in huis wat de veeleisende kleintjes willen hebben.
In de tv-commercial kijken we naar spelende kinderen die hun pijlen maar op één ding gericht hebben: het speelgoed van een ander kind. Maar daar weten de ouders in kwestie -met enige hulp van Marktplaats- een stokje voor te steken.
Marktplaats: 'Veel mensen twijfelen nog steeds of tweedehands speelgoed wel goed genoeg is om cadeau te geven en we begrijpen dat ouders de druk voelen om steeds het nieuwste en duurste speelgoed te kopen. Maar iedere ouder weet ook: het speelgoed van een ander heeft altijd een grote aantrekkingskracht op kinderen. Met de campagne laten we zien dat tweedehands speelgoed een hele logische keuze is voor de feestdagen. Zo zorgen we ook nog eens voor een beter milieu, zonder in te leveren op speelplezier.'