Komt prehistorisch medium weer tot leven?

TV is bezig met een comeback, signaleert Bart Kuiper. 'Old school can be gold school.'

TBWA\Neboko en Staatsloterij wonnen Gouden Loeki 2018

“Wie kijkt er tegenwoordig nog TV?”,was en is nog steeds het gevleugelde argument om veel budget te verspijkeren en niet zelden te verspillen aan online media. Het lijkt erop dat met het DNA van een paar dino’s uit ons vak - het door velen als prehistorisch weggezette medium - weer nieuw leven is ingeblazen. Het geloof in TV lijkt een beetje terug, zeker op de avond van de Ster Gouden Loeki. 

Breinpositie

Dat ik mij altijd krampachtig verzette tegen die online trend, had er vooral mee te maken dat ik dankzij het medium tv zeer goed mijn brood verdiende, maar ook omdat ik zag dat het voor mijn klanten ook niet verkeerd uitpakte. Door toepassing van big data zijn we steeds meer in staat de consument één op één te bereiken. Met allerlei content recht op de doelgroep af doen we als ik het goed begrijp veel goeds in stilte. Ik zie weinig hard bewijs waaruit blijkt dat die op maat gesneden aanbieding of boodschap positief voor een merk werkt of tot enorme meeromzet leidt. Een merk moet je eerst bij een groot publiek bekend en geliefd maken en een breinpositie geven. Dat lijkt mij via de online route een lastige en kostbare klus. Zou dat graag eens van adverteerders horen.  

 TV is voor veel adverteerders ook nu nog een fantastisch medium waar kostentechnisch niet tegenop te boksen is. Als je het serieus aanpakt kun je nog miljoenen mensen tegelijk bereiken en bij elke uiting weer verder bouwen aan de kracht en sympathie van je merk. Het merk top of mind maken. Een opvallende, creatieve TV-campagne die met een redelijke frequentie wordt ingezet, creëert ook een echo op social media. Met zo’n campagne heb je als adverteerder volgens mij nog steeds succes, zelfs bij de doelgroep die geen TV meer kijkt.  

Stuitend

Als je weer voluit voor TV kiest, doe het dan goed, val op! Van de zijlijn bekeken is het, op een paar goede uitzonderingen na, stuitend om te zien hoe TV nu ingezet wordt. Je mag blij zijn als adverteerder wanneer je naam een paar seconden in beeld komt, laat staan dat je naam in de commercial wordt uitgesproken. Inwisselbare, met stockbeelden volgestouwde reclame die als een schip in de nacht voorbij gaan*, zonde van het geld. Spraakmakende campagnes waar het publiek, vakgenoten en klanten het over hebben zie je bijna niet meer. Het lijkt wel of alle creativiteit zich online ophoopt en creatieven juist daar willen uitblinken.   

 Veel goeds gebeurt in de anonimiteit, geen complimenten ontvangen van vrouw, kinderen, opa en oma. Het is moeilijk uit te leggen aan vrienden en kennissen wat je doet. De prachtigste dingen doen voor een paar mensen, waar de rest van Nederland geen weet van heeft. Met een lamp in je hand mag je één avondje shinen tussen collega’s, maar daar moet je het mee doen. Adverteerders komen er in hun vriendenkring ook bekaaid van af, nooit meer; “Zeg Johan is die leuke reclame van jou?”, sneu toch.

 Gelukkig zijn er weer wat bureaus en adverteerders die ervaren hoeveel kracht dat prehistorische medium - mits je het goed aanpakt – nog heeft. Niet omdat het kan, maar omdat het moet, vraag dat maar aan dino Lode. Ontroerend om te zien hoe dino Darius, de creatieve stuurman van het grootste bureau van Nederland (dat het online trouwens ook heel goed doet), overrompeld werd door het succes van een lelijk nat geworden hondje, dat slechts een paar dagen rondscharrelde op TV. Dino Aad doet het medium al een jaren geen kwaad met die leuke Jumbo vader en zijn Pindakaas reclame. We gaan het vanavond zien.

Terugblikken is leuk

Wat misschien ook helpt is dat binnenkort Jaap Toorenaar uit komt met “Hoe verzinnen ze het”, een boek over het ontstaan van een groot aantal memorabele TV campagnes. En of dat niet genoeg is, komt de SAN ter gelegenheid van hun 30 jarige jubileum met een boek vol TV pareltjes van vroeger begrijp ik. Dat terugblikken op die gouden ouwen is natuurlijk leuk, maar werkt hopelijk ook inspirerend voor  adverteerders, bureaus en creatieven van nu. Er is talent genoeg, ik hoop dat ze hun blik weer wat meer richten op dat prehistorische medium. 

 Natuurlijk zou het dom zijn als adverteerder in deze tijd geen gebruikmaken van beschikbare data. Het is een mooi nieuw instrument om te oogsten, maar echt zaken doen voor je merk doe je met een ouderwetse weergaloze TV campagne waar iedereen het over heeft. Tien jaar geleden werd TV al afgeschreven als medium, maar miljoenen mensen kijken er elke dag nog naar. Dus geniet ervan zolang het kan, doe er iets mee en hou het vooral leuk!

Old school can be gold school 

Bart Kuiper is reclamemaker en richtte onder meer de reclamebureaus Leukwerkt Worldwide en Kuiper & Schouten op. In 2015 werd hij uitgeroepen tot VEA Legend. 

 * gevleugelde uitspraak van David Ogilvy

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Dave Winters
Ik probeer wel eens tv te kijken maar de ergernis loopt dan zo hoog op dat ik meteen weer ben genezen. En met name mannen, maar ook vrouwen, in mijn omgeving hebben hetzelfde. Kijken alleen nog voetbal. Op bijna elk net zie je alleen maar van die domme, wereldvreemde, aandachtszieke figuren zoals Gordon, Matthijs van Nieuwkerk, Patty Brard of Peter R. de Vries. Niet om aan te zien. Ik snap ook niet waarom dat soort mensen steeds weer een podium krijgen? En die domme programma's met BN'ers die iets gaan doen, zoals op een eiland overleven, een reis maken met dom geouwehoer of leren dansen. Wat een drama, de meeste BN'ers zijn trouwens erg onbekend. Niet om aan te zien. Er zijn weinig programma's op tv die gewoon leuk zijn. Het is een soort masochisme om tv te kijken. Vreselijk, tergend en kwellend. Journalistiek gezien is het ook veelal propaganda en weinig tot geen kritische blik. Soms ronduit schandalig. Ik mag toch hopen dat het wel een stervend medium is. Ik kijk in elk geval niet meer. Alleen programma's als Veronica Inside, met Johan Derksen vind ik leuk of How it's made. En Arjen Lubach vind ik ook erg goed en grappig! Deze programma;s kijk ik echter meestal online en niet op TV. Hooguit doe ik uitzending gemist op tv. Ik weet dat ik bij lange na niet de enige ben, dus het verbaasd me dat het geen uitstervend medium is. Ik denk van wel. Het zal blijven bestaan, net zoals er ook nog cassettebandjes zijn en LP's. Geen groot bereik meer.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bruno
TV komt niet meer tot leven. Voorbeeld; Een vlogger Dylan Haegens weet vanuit een klein kantoor en een handvol medewerker 10x meer jeugd te bereiken dan boardrooms vol met zendercoördinatoren, consultants, productieleiders en duur betaalde presentatoren. Zoals Dave W aanstipt; Het medium TV is creatief failliet, op een paar lichtpuntjes na. Tijd dat Den Haag de bezem pakt en de subsidievretende hobby van de grijze geitenbreiers flink hervormt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie