Koekeloeren naar koeien met Wakker Dier
Wakker Dier wil met een nieuwe campagne het leed van melkkoeien zichtbaarder maken. Het is lente, de koeien staan buiten, dus dit is hét moment om eens goed te gaan koekeloeren, aldus de stichting.
Er wordt campagne gevoerd met verschillende thematische captcha's (voor de gelegenheid 'koetcha's genoemd), waarmee wordt getest of je bijvoorbeeld het leed van koeien kunt signaleren of eerder een cursus 'leren koekeloeren' nodig hebt. Voor de cursus hebben zich inmiddels 6.500 mensen aangemeld, meldt Wakker Dier.
De campagne wordt op de radio en in outdoor uitgerold. De creatieven Paul Bakker (Howdy Amsterdam) en Wilbert Leering (All heads on deck) ontwikkelden de campagne.
Credits:
Opdrachtgever: Wakker Dier
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Daan de Wit, Fien Lindelauff
Creatie: Paul Bakker (Howdy Amsterdam), Wilbert Leering (All Heads on Deck)
Productie: Tamara Wezeman (Howdy Amsterdam)
Audio: Public Audio
Animator: Koen Berkhout
Technische realisatie Koetchas: Monostatic
Women Inc. zoekt dikke banen voor dikke buiken
Women Inc. maakt zich hard voor de kansen van (hoog)zwangere vrouwen op de arbeidsmarkt. Onderzoek van Women Inc. wijst namelijk uit dat maar liefst 43% van de zwangere werknemers (vaak jonge moeders) te maken krijgt met zwangerschapsdiscriminatie. In een nieuwe campagne daagt de belangenorganisatie Nederlandse werkgevers uit deze vrouwen júist aan een baan te helpen. Meer over het onderzoek hier.
Over zwangerschapsdiscriminatie bestaat nog veel onwetendheid, stelt Felicia van Andel van Women Inc. 'Als je tijdens je sollicitatie wordt afgewezen omdat je zwanger bent, word je gediscrimineerd. Maar er is ook sprake van zwangerschapsdiscriminatie als je geen salarisverhoging, contractverlening of promotie krijgt omdat je in verwachting bent. Dit geldt ook voor jonge moeders. Het doel van de campagne is om zwangerschapsdiscriminatie op de werkvloer herkenbaar én bespreekbaar te maken.'
De campagne is ontwikkeld door het zogenoemde vrouwenbureau Calamity Jane, dat zich sinds 2021 hardmaakt voor 'een andere rol van vrouwen in advertising'. Na campagnes over de pensioenkloof en loonkloof is dit de derde campagne van de hand van het bureau voor Women Inc. De campagne wordt uitgerold via paid- en owned mediakanalen van Women Inc. De bekende en prijswinnende campagne 'Ik heet Peter' van Women Inc. is in 2022 ontwikkeld door The Family; dit was een eenmalige campagne.
Credits:
Bureau: Calamity Jane
Concept: Geerke Catshoek en Kiona de Vries
Account: Melanie Hillebrandt
Videograaf: Maxime van Erp
Motion designer: Monica Aanen-Pranoto
Opdrachtgever: Women Inc. Dorine van den Bergh
Iedereen mag een mening hebben over Paleis Het Loo
Paleis het Loo presenteert na de heropening in 2022 een tweede campagne, die wederom is ontwikkeld door Persuade. Het is de grootste uitbreiding (ruim 5.000m2) uit de geschiedenis van het museum. Tot 1975 bewoonde de koninklijke familie het paleis; in 1984 ging het open voor publiek.
In de nieuwe campagne wil het paleis laten zien dat het 'on-Nederlands mooi' is geworden en tegenwoordig 'internationale allure' uitstraalt. Jacolien van Wezep, marketingmanager: 'Paleis Het Loo is klaar voor de toekomst en belicht de Oranje- en Nederlandse geschiedenis vanuit verschillende kanten - wat je er ook van vindt.'
Met 'wat je ervan vindt' doelt Paleis Het Loo op de 'veelzijdigheid' van de Nederlandse geschiedenis en cultuur, waar veel Nederlanders trots op zijn, maar waar men soms ook kritisch (Koningshuis, slavernijverleden) op is. Michiel Rijshouwer van Persuade: 'Het paleis roept van alles op. Iedereen kan het zien, iedereen mag er wat van vinden.'
De campagne wordt uitgerold op televisie, radio en online.
Credits:
Bureau: Persuade
Concept: Michiel Rijshouwer, Peter van der Wijk, Liesbeth Maliepaard
Account: Inge Sleddens
Director: Arthur Couvat
Sound & Music: MassiveMusic
Productie: Halal
Producer: Marije de Graaf
Opdrachtgever: Jacolien van Wezep, Laura Meerveld
Kröller-Müller toont 'futurisme' voor breed publiek
Nog meer cultureel nieuws: het Kröller-Müller Museum komt met een 'futuristische' campagne. Dan denk je misschien aan de toekomst, maar in het museum gaat het nu over een 'fascinerend toekomstbeeld' van ruim honderd jaar geleden, aldus het museum.
De campagne draait om de nieuwe expositie 'Het futurisme & Europa', die moet laten zien hoe breed en invloedrijk het futurisme was. Onder het motto ‘Dit is futurisme’ toont de campagne de topstukken en het multidisciplinaire karakter ervan. Tekeningen, kleding, speelgoed, meubilair en zelfs het bekende Campari Soda-flesje zijn te zien.
'Door zonder omwegen aan te wijzen wat het futurisme precies inhoudt, maken we de expositie aantrekkelijker voor een breed publiek dat waarschijnlijk minder bekend is met futurisme als met De Stijl of Bauhaus', aldus verantwoordelijk bureau KesselsKramer.
De campagne wordt in outdoor en online uitgerold. De expositie is tot 3 september te zien.