Vice lanceert samen met Snapchat en met steun van Stimuleringsfonds voor Journalistiek, Kiezen met Vice: een campagne waarin politieke thema’s worden belicht die juist jonge mensen belangrijk vinden.
Een belangrijk onderdeel van het project zijn video-interviews waarin Vice de stem van jongeren duidelijk laat klinken door hun vragen en zorgen voor te leggen aan lijsttrekkers van de grootste partijen; Jesse Klaver van GroenLinks, Sigrid Kaag van D66, Lilian Marijnissen van SP, Wopke Hoekstra van CDA, Lilianne Ploumen van PvdA en met een van de partijleden van VVD, Dilan Yeșilgöz-Zegerius. De interviews zijn in aanloop naar de verkiezingen te zien op Vice.com, Snapchat Discover en andere social media kanalen van Vice Nederland.
(Tekst loopt door onder de video).
Thema's
De verkiezingstijd brengt een zee aan informatie met zich mee waardoor het makkelijk is om het overzicht kwijt te raken, stelt Vice. Tegelijkertijd laten de laatste drie verkiezingen zien dat jongeren steeds minder vaak hun stem uitbrengen. In navolging van de ‘Kiezen met Vice’ campagne van vier jaar geleden, werden ook dit jaar jonge mensen via een survey gevraagd welke onderwerpen juist voor hen belangrijk zijn. De vier thema’s die hieruit naar voren zijn gekomen vormen de rode draad in de ‘Kiezen met Vice’-campagne: klimaat, wonen, discriminatie en tot slot werk en onderwijs. De partijleden worden door politiek historicus Eveline van Rijswijk gevraagd naar hun standpunten binnen deze thema’s.
Videoserie
Vanaf 2 maart verschijnt er ook een tiendelige videoserie op Snapchat Discover waarin de lijsttrekkers verschillende provocerende stellingen voorgelegd krijgen zoals bijvoorbeeld of vlees wel of niet duurder moet worden en of de legalisatie van XTC voor meer of minder criminaliteit zou zorgen. Ook zal er op VICE.com de komende weken middels verschillende rubrieken, interviews, achtergrondartikelen en video formats aandacht besteedt worden aan de verkiezingen.
'We weten dat jonge mensen enorm begaan zijn met nieuws en politiek. Met deze creatieve en belangrijke campagne hopen wij zoveel mogelijk jonge mensen goed geïnformeerd en vol vertrouwen naar de stembus te helpen', zegt Suzy Cox, Head of International Editorial bij Snap zegt.
Motiveren
Bram Mengelers, Head of Production VICE Benelux, voegt daaraan toe: 'Momenteel gebeurt er ontzettend veel in de wereld op politiek vlak en de hoeveelheid aan (des)informatie kan overweldigend zijn. Als leidend mediamerk gericht op jonge mensen vinden wij het belangrijk om de informatie te bieden die ons publiek helpt een keuze te maken voor hun stem en hen daarnaast ook te motiveren om deze stem in maart uit te brengen. Door dit jaar de handen ineen te slaan met Snapchat kunnen wij deze doelgroep nog beter bereiken en bedienen met passende content op de plekken waar zij zich bevinden.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!