Kiprestaurant Kentucky Fried Chicken (KFC) wil met een campagne jonge mensen bereiken. Daarom introduceert het de kreet: ‘KFC you later!’, die terugkomt in diverse communicatie-uitingen. De keten hoopt hiermee bekender te worden dan zijn concurrenten McDonald’s en Burger King. De campagne is opgezet met Ogilvy Amsterdam.
Collectief geheugen
Jonge mensen gaan sneller naar McDonald’s of Burger King dan KFC. ‘We introduceren de kreet “KFC you Later” in de hoop dat die in het collectief geheugen van Nederland komt, waardoor de naamsbekendheid vergroot', legt Edgar Molenaars, CEO Ogilvy, uit.
Stabiel
Concurrenten Burger King en McDonald’s zijn bekender omdat KFC minder vestigingen heeft, vervolgt Molenaars. 'De campagne is dus niet omdat de consumptie afneemt. Die is nog steeds stabiel.'
In de commercials wordt de kreet door mensen gebruikt als ze alles uit hun handen laten vallen om naar de KFC te rennen voor een deal. Dit is ook te zien in het spotje over de nieuwe frietjes. Twee vrouwen pakken tegelijkertijd hetzelfde kledingstuk. De ene probeert listig het kledingstuk te veroveren door te vertellen dat KFC ‘superlekkere nieuwe friet’ heeft. Haar rivaal is duidelijk onder de indruk en roept ‘KFC you Later’. Het filmpje eindigt met het beeld van haar in de KFC terwijl ze een frietje verorberd.
De campagne wordt uitgerold op Instagram, Facebook, Snapchat, OOH, radio en televisie.
De slagzin verschijnt ook in de restaurants, bijvoorbeeld op de kassabon, en bij de drive-through.
Credits
KFC: Alexandra Huizer, Marije Wustman, Marinho Bouwland
Bureau: Ogilvy & Social.Lab Amsterdam
Mediabureau: Zigt
Regisseur: Bart Timmer
Productie: Czar
Muziek: Massive Music
Sounddesign: Soundcircus
Postproductie: Storm
Fotografie: Chuck Studios