In een Nederlandse vertaling van de kerstklassieker ‘Winter Wonderland’ voert supermarkt Jumbo ons dit jaar mee naar en door de supermarkt, weer naar huis, de keuken en - ultimo - de kerstdis. En passant komen we niet alleen de bekende Jumbo-familie (met ‘vader’ Frank Lammers en ‘moeder’ Maike Meijer), maar ook een hele trits aan bekende Nederlanders (onder meer Jeroen van de Boom, Sven Kramer, Kjeld Nuis, Steven van Kruijswijk, Carlijn Achtereekte ,Dylan Groenewegen, Roy Donders en Max Verstappen) die óók tot de Jumbo-familie gerekend dienen te worden.
Het overheersende thema is dan ook ‘familie’, getuige de pay-off van de commercial: ‘Jumbo wenst alle families van Nederland een geweldige Kerst.’ Dit is de commercial:
Eigen medewerkers
‘Wat mensen niet kunnen weten, is dat veel van onze eigen medewerkers ook in de commercial zitten.’ Dat zegt Roy van Keulen, directeur marketing bij Jumbo. ‘Wij zijn een familiebedrijf dat mensen in het hart van de formule stelt. Dat familiegevoel wilden we met deze kerstcommercial ook overbrengen.’ Van Keulen licht de keuzes die Jumbo dit jaar maakte toe in een vraaggesprek met Adformatie.
‘Omdat dat in het hart van het bedrijf zit. Jumbo ís een serieus familiebedrijf dat van leuk en gezellig houdt en dat dragen we al jaren uit met het gezin in onze commercials. Maar we willen ook uitstralen dat iedereen die voor ons en met ons werkt onderdeel van die familie is. Dat geldt bijvoorbeeld voor de atleten uit de Jumbo-ploeg, voor Max Verstappen, voor mensen die eerder in commercials verschenen, zoals Roy Donders, maar ook voor onze winkelmedewerkers.’
‘Om ze te bedanken, zijn we met onze medewerkers dit jaar naar een concert van de Toppers geweest. Jeroen van der Boom hoort dus ook bij onze familie.’
[Moet hard lachen] ‘Nou het zit zeker in dezelfde prijscategorie, eerder iets erboven. Vorig jaar konden we alles op één locatie schieten, dit jaar niet. Bovendien zijn er veel meer mensen bij betrokken. En editen was een hele klus, iedereen zingt en alles moet synchroon lopen dat is een enorme creatieve uitdaging wat Alfred goed is gelukt!’
‘Aan die musicalstijl kun je allerlei dingen ophangen. Net als vorig jaar is de boodschap weer dat wij “alles voor de Kerst” hebben, we laten de breedte van het assortiment zien. Ook spelen we in op de “foute-kersttrui-trend”, waarvan de gehele opbrengst naar Make a Wish stichting gaat, die kinderen in Nederland met een ernstige ziekte begunstigt.'
'Zo’n lied geeft de mogelijkheid om zonder belerend te zijn, zonder een zwaar thema neer te zetten, het idee van familiekerst vorm te geven. We gaan er muzikaal verder niet iets mee doen. Geen kerst-cd’s of sing-along-tracks dus.’
'Die Engelse parels vind ik ook heel mooi (Van Keulen heeft nog geen Nederlands kerstwerk 2018 gezien, red.), tranen trekkend mooi. Veel collega’s snijden deze thema’s aan, wij doen dat bewust anders, wij hopen gewoon dat iedereen, samen, hele leuke kerstdagen heeft.’
‘Dat is met Kerst uiterst moeilijk omdat er zoveel invloeden zijn. Statistisch is het ook moeilijk te vergelijken omdat het één zo’n piekmoment in het jaar is. Toch hechten we veel waarde aan de analyses achteraf. We zien dat met een determinatiecoëfficiënt (R²) van 96,2 procent dat al onze media-investeringen bijdragen aan de return on investment. Dit percentage is in de Kerstperiode iets minder nauwkeurig’
'Concrete dingen kan ik daar niet over zeggen, maar de return on investment was positief. We hebben vorig jaar een heel succesvolle Kerst gedraaid. Dat zit natuurlijk in een combinatie van inspanningen. Zo hadden we onder meer een nog beter assortiment dat aansloot op onze klantwensen maar ook de opbouw daarvan met echte kersthelden en het breedste Kerstassortiment daaronder.'
‘We onderzoeken altijd uit en te na de zoektrends op Google. Om een voorbeeld te noemen, er wordt dan heel vaak op “wildragout” gezocht. Dat is voor dit jaar dus één van onze helden, die je ook in de commercial (product-tag-on, red.) terug gaat zien. Een versproduct van hoge kwaliteit. Die zet ik gerust zelf op tafel met Kerstmis.'
'Porchetta (een Italiaans gerecht van langzaam gegaarde varkensnek, red.) is ook zo’n held voor dit jaar. Maar blijvers zijn er ook, zoals de verse kreeft en wild soepen en ijstaart. Die laatste was zo’n verschrikkelijk groot succes, dat gaan we niet veranderen. Alleen weer iets verbeteren en er meer van voor produceren.’
Credits
Verantwoordelijk bij Jumbo: Tim Steur, Sander van de Gevel, Sharon Suppers, Roy van Keulen
Bureau: Alfred International
Creatie: Aad Kuijper en Patrick de Zeeuw
Strategie: Edward van de Ridder
Account: Anna Versluis, Edgar Rijnders, Liz Ponds
RTV Director: Charlotte Kempers
Studio: Jurre Lüken, Vanessa Spolders, Jorn Slotboom, Dion Slegt
Productiemaatschappij TV: Jonkers Hofstee Film
Regisseur: Hans Jonkers
Producer: Barbra Pronk
DOP: Nico Hovingh
Componist: Pieter van Schooten
Editor: Kim Hinrichs
Geluidsstudio: Postoffice
3D animatie, VFX, post productie: Postoffice
Grading: John Thorborg
Creatie food porn: Patrick de Zeeuw, Marie-Louise Diekema, Tim Olland
Producer: Vittoria Robijns
Productiemaatschappij: Chuck Studio’s
Editor: Marco Kruk
Media: Universal Media