In Nederlandse supermarkten wordt tot en met 1 juni extra aandacht gevraagd voor het naleven van de leeftijdsgrens rondom de verkoop van alcohol en tabak. Vandaar dat voor kassamedewerkers een nieuwe e-learning wordt geïntroduceerd onder de naam ‘Soms moet je nee verkopen’.
De training is verplicht voor alle medewerkers van supermarkten die achter een kassa staan of bij een afrekenpunt werken. De training bestaat uit examenvragen en video’s waarin wordt geleerd hoe om te gaan met regels rondom verantwoorde verkoop. Medewerkers ontvangen een certificaat als de training succesvol wordt afgerond.
Recent onderzoek van Bureau Nuchter in opdracht van het CBL laat zien dat de supermarkten een nalevingscijfer van 70,3% hebben bereikt. In 2016 lag de naleving nog op 63%. Het CBL is blij met deze stijgende lijn. Met de landelijke actie NIXzonderID zet de branche in op een verdere stijging.
Naast de verplichte training, brengt de supermarktbranche gedurende de actieperiode NIXzonderID de regels rond de verantwoorde verkoop van alcohol en tabak extra onder de aandacht voor alle winkelmedewerkers. Voor de winkels zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar in de vorm van posters en promotievideo’s.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!