Tijden veranderen. Waar de klassieke James Bond nog probleemloos Martini drinkend van het ene blonde Bondliefje op de andere sprong is de hardgekookte Britse superheld tegenwoordig een stuk meer ‘woke’ en ‘healthy’. Het spel met persoonsverwisseling dat Bond-acteur Daniel Craig in de nieuwe Heineken commercial speelt is daar een goed voorbeeld van.
Eens Bond, altijd Bond
In het spotje, dat in 75 landen zal gaan draaien en voor de achtste keer de verbintenis tussen Heineken en de Bond-franchise bevestigt, volgen we Craig terwijl hij zijn paspoort probeert te achterhalen nadat hij deze laat liggen in een taxi.
Overal waar de acteur zijn gezicht vertoont, zien mensen hem aan voor James Bond. Als hij na de uitputtende achtervolging (Daniel wordt een jaartje ouder) bijkomt aan een bar, kiest Craig niet voor een klassieke cocktail maar voor een 0,0 van Heineken. Maar, zo is boodschap van het filmpje, wat er ook verandert: eens James Bond, altijd James Bond.
Laatste keer
Daarmee verwijst de commercial niet alleen naar de nieuwe Bondtitel ‘No time to die’, maar kan het ook gezien worden als een afscheid van Daniel Craig die hoogstwaarschijnlijk stopt met de rol van Britse geheim agent. Hans Erik Tuijt die bij Heineken verantwoordelijk is voor de wereldwijde sponsorships ontkent de suggestie dat de spot een link legt met Craigs laatste Bondoptreden: ‘Dat de spot verwijst naar de laatste Bond rol voor Daniel is nieuw voor mij. Onze insteek: once James Bond, always James Bond.’
In een tweede, kortere variant van de commercial vraagt Craig zittend aan de bar om een 0,0 biertje ‘omdat hij nog moet werken’. Is er twijfel geweest om een held als James Bond, die voorheen bepaald niet vies was van de nodige alcoholische consumpties, te associëren met een alcoholvrij alternatief? Tuijt: 'Heineken 0.0 is een wereldwijd fenomeen aan het worden. Het wordt nu al in meer dan 50 landen verkocht. Marketing is timing en wij denken dat nu wel het juiste moment is. In de UK is de Bond door de Britse pers zelfs gekoppeld aan Dry January.'
Speciale verpakkingen
Volgens Tuijt is de samenwerking met de UEFA Champions League de grootste activatie van het biermerk. Deze wordt in meer dan 100 landen geactiveerd. Maar voor de komende drie maanden bepaalt James Bond het beeld.
Heineken was zeven keer eerder sponsorpartner van de Bondreeks. De samenwerking startte in 1997. Het is de eerste keer dat de alcoholvrije 0,0 variant van het biermerk aan Bond wordt gekoppeld, met name omdat 0,0 bij het verschijnen van de vorige Bond-film nog niet bestond. De commercial verschijnt op tv, online en via social media. Ook verschijnen er speciale Bond-actieverpakkingen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!