Adverteerder: Bol
Bureau: Dept
Titel: Magie van Sinterklaas
WAB: Sommige campagnes hebben een historie. Zo ook die van Bol (voorheen Bol.com) met hun jaarlijkse sinterklaas-campagne. Vorig jaar vroeg Adformatie ons ook al deze te becommentariëren. Wij waren best positief toen, maar misten de wow-factor. Die campagne was overigens gewoon retegoed gemaakt door Dept, maar de lat was wel erg hoog gelegd door eerder werk van DDB. Wat vind jij van deze mejuffrouw Krouwel?
MK: Nou meneer Bol, allereerst, wat een fan-tas-tische casting! Je kunt nog zo’n goed idee hebben, maar het succes van dat idee valt of staat met excellente executie. Deze leuke Eva is gemaakt voor deze rol hoor. Hulde! Ik vind hem heerlijk om naar te kijken én ik vind het nu al jammer dat straks de onvermijdelijke cutdown wordt ingezet. Al die kleine scènes zijn zo aandoenlijk. En deze schattige hulpsint is een ook nog eens een slimme vondst: de focus op (hulp)sint zorgt ervoor dat ze weg kunnen blijven van de polariserende pieten-discussie. Niks dan lof voor deze film dus.
WAB: Terecht hulde voor kleine Eva. Haar rol en casting maken het. Toch was ik wel een beetje in de war door de verhaallijn. Het idee van het meisje dat hulp-sinterklaas wil worden, vind ik briljant. Haar voorbereidingen zijn ook hilarisch. Dus begin en midden zijn ijzersterk. Zeker ook door de briljante muziek. Alleen bij de eindscène met de politieagente was ik het even kwijt. Droomt ze het nou? Of wordt ze betrapt en dus wil ze nu zelf ook politieagent worden? Het zal aan mij liggen, maar dit slot is niet aan mij besteed. Had daar andere grap verzonnen.
MK: Oh echt? Nee, die twist vond ik juist wel goed. Eva wil Sint worden. Maar als de agente komt wil ze dat en dus vraagt ze om een politiepet. Of maak ik het nu te simpel?
WAB: Oh ja, dat is het! Eva is een flexibele carrièretijger. Nu snap ik hem. Ik zat naar metaforen te kijken of zoiets. Ze schakelt gewoon (flexibel als ze is) even door. Arme Sinterklaas, daar gaat zijn nieuwe assistent.
MK: Dat blijft een uitdaging in reclameland: denken in metaforen en tv-scripts. Maar dat is niet meer van deze tijd hoor, meneer Bol ;) Ik blijf ik het trouwens bewonderenswaardig vinden dat Bol al jarenlang zo consistent inzet op Sint en met hetzelfde concept: de winkel van blije koppies. Waarbij tv/video slechts bedoeld is om de hartjes te winnen (zoals het hoort), maar juist de mid-funnel de hero is en moet zijn. Want laten we eerlijk zijn, in een inflatietijd als nu kijken ouders al snel naar prijs. Tenzij iets anders ze triggert en ze ongemerkt de Bol-funnel intrekt. Hoe kijk jij naar deze ten opzichte van die van vorig jaar?
WAB: Deze campagne is menselijker, dichterbij. Vorig jaar was het meer over-the-top met het glitterpaard. Dit jaar moet kleine Eva oefenen op een wit hobbelpaard bij een sneue winkel. Inside joke Bol?! In deze periode zijn de kinderen de hero, dus ik snap hun aanpak wel. Mijn antwoord op jouw vraag is dat ik deze versie aanstekelijker vind dan die van vorig jaar. Het vakmanschap van de regisseur en het productieteam straalt er vanaf.
MK: Dat zeggen we de laatste tijd vaker. Production value valt ons op. Wat valt je nog meer op. Hoe kijk je naar de funnelaanpak?
WAB: Wat mij ook opvalt is hoe breed Bol het aanvliegt. Wij bespreken hier vaak de online video's van campagnes. Maar Bol tuigt rond hun app en speelgoedboek een hele Sinterklaaswereld op. Inclusief een partnership met de speelfilm De Club van Sinterklaas. Alles om deze periode te claimen en zoveel mogelijk verlanglijstjes te scoren. Als je zoveel verschillende dingen doet, ben ik als mediaman weer benieuwd welke kanalen welk effect sorteren. Ook vraag ik me dan af of en hoe je het creatieve concept bij elkaar houdt. Komt bijvoorbeeld hulpsint Eva overal terug? Maakt zij een cameo in de speelfilm? Productioneel vast heel lastig, maar dan verdien je veel applaus wat mij betreft.
MK: Grote vragen meneer Bol. Maar je interesse is duidelijk gewekt. En dat terwijl bol.com stiekem gewoon Bol is geworden. Maar daar was jij natuurlijk snel aan gewend. Anyway, stevige start van de sint-campagne wat ons betreft dus. En dat doet Bol ook echt goed: ze claimen gewoon elk jaar weer het sint-domein. En trouwens nog een aanrader voor wie nog een volwassen sint-cadeautje zoekt. 'Het geheim van bol.com'. Dat is echt het beste en leukste marketingboek dat ik ooit heb gelezen.
WAB: Amen. Laten we eerlijk zijn: Bol is altijd je steun en toeverlaat. In Bol we trust. Bol verbindt. Zelfs in een gepolariseerd Nederland zorgt Bol dat mensen samen komen.
Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Vandaag bespreekt het panel de nieuwe sint-campagne van Bol.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!