6 slimme campagnes van merken die inspelen op de naderende Brexit

Enzo's Monthly Motion #10: Beter worden van Brexit

Enzo's Monthly Motion #10: Beter worden van Brexit: 6 slimme campagnes

De Brexit boeit. Vooral omdat we nog altijd niet weten hoe pijnlijk de scheiding wordt. Het is dan ook een dankbaar onderwerp voor campagnes, die verschenen zowel voor als na de klap. In deze blog heb ik een paar van de opvallendste op een rijtje gezet.

Iceberg Ahead!!

In aanloop naar het referendum maakte het  Remain-kamp zich niet bepaald zorgen. Wie zou er zo kortzichtig zijn…? De reclame-industrie echter begreep goed dat braaf afwachten in de verwachting dat alles goed komt niet zou werken. Er was actie nodig. Adam&Eve / DDB Londen bedacht een campagne met een vlijmscherpe oproep van Keira Knightley en een gripping hashtag: #dontfuckmyfuture.

De campagne sloeg aan en vele mede BB'ers (Bekende Britten) volgden het voorbeeld, gefilmd door Anton Corbijn. Hoewel de totale opkomst voor het referendum met 72,2% erg hoog was, bleef het aantal jongere stemmers achter. Ook Channel 4 deed een (indirecte) oproep aan de stemmers. De zender, die prat gaat op diversiteit en jongeren sterk aanspreekt, pakte het hot issue immigratie beet en deed een dringend beroep op ieders barmhartigheid.

De commercial werd geregisseerd door niemand minder dan Dougal Wilson, de man achter vele John Lewis Kerstspots en de Superhumans serie. 

You’ll Always Be European

De klap van de exit kwam hard aan. Maar sommigen konden zich herpakken door het referendum voor eigen gewin in te zetten. Ancestory DNA was een van de eersten die menig vaderlandslievend Brit triggerde met een opvallend feitje.

De campagne van Droga5 werd geregisseerd door Noam Murro en geproduceerd door Biscuit Filmworks.

Check Your Lifestyle

De Britse bank HSBC speelt eveneens de internationale kaart. Het herinnert de eilanders eraan dat ze meer op de internationale markt leunen dan ze wellicht lief is.

Dezelfde bank pakt door op dezelfde tour met de introductiecampagne van hun laatste app.

Beide campagnes zijn van de hand van JWT London en geregisseerd door Jeff Low.

Always Look On The Bright Side

Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Zo ziet Virgin Atlantic een heleboel redeneren om (weer) eens de oversteek naar Engeland te maken.

De commercial van Figliulo & Partners krijgt een passend vervolg online, waar je zelf kunt berekenen hoeveel je bespaart. Twee wedstrijdjes Premier League en je vliegt al voor niks vanaf Amsterdam.

Time Will Tell

Op 29 maart 2019 zal de échte Brexit een feit zijn. Ik wacht met spanning af wat het aan campagnes zal brengen. 

Op mijn wekelijkse blog heb ik eerder de politieke agenda van commerciële partijen onder de loop genomen. Lees hier hoe onder andere Audi en Airbnb zich profileren. 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie