Premium

Super-kerstcommercials: Jumbo herpakt zich, Aldi knipoogt naar AH en Dirk doet niets

Traditie! Sinterklaas zit op de boot naar Madrid, en dat kan maar één ding betekenen: kerstcommercials.

Frank Lammers in de Jumbo-kerstcommercial

Crisis of niet, ook in 2022 halen Nederlandse supermarkten alles uit de kast om de kijker met de meest tranentrekkende, over the top of juist maatschappelijk geëngageerde kerstspots te verblijden. Dit jaar brengen vijf supermarkten een kerstcommercial uit: Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl en Aldi. 

Jumbo, Albert Heijn en Plus houden vast aan het beproefde recept van samenzijn, Aldi maakt een meer gewaagde keuze en 'knipoogt' naar de concurrent, Lidl brengt een maatschappelijke boodschap voor het voetlicht en Dirk is -als verwacht- de grote afwezige (en licht toe waarom). Bekijk ze hieronder in willekeurige volgorde. 

Jumbo: Lammers bouwt sneeuwpop alleen

Jumbo laat de WK-ellende met feestende bouwvakkers achter zich en presenteert zijn jaarlijkse kerstcommercial. De kerstfilm is gebouwd rond het inzicht dat de meeste ouders het liefst een ouderwets gezellige gezinskerst willen, maar dat puberende kinderen daar meestal anders over denken. Jumbovader Frank Lammers verlangt ernaar om weer 's een sneeuwpop voor zijn kroost te maken, maar daar lopen zij bepaald niet warm voor. Dus gaat hij maar in z'n uppie aan de slag...

De kerstspot is wederom ontwikkeld door Alfred International.

Aldi: traditie, traditie, traditie (en Appie)

Van het jaarlijkse gevecht met de kerstboomlampjes naar het gekibbel en kokkerellen in de keuken tot meezingen met je favoriete kersthits: de kerstcommercial van Aldi staat in het teken van traditie. De kerstcommercial is wederom ontwikkeld door reclamebureau Indie.

Rick Bouwmeester, director customer activation bij Aldi: 'In deze commercial zie je kerst zoals kerst daadwerkelijk bedoeld is, met alle kleine en grote gelukjes en herkenbare momenten. Bij Aldi kun je kerst vieren zoals je gewend bent, maar dan goedkoper.'

De oplettende kijker ziet kort de kerstcommercial van concurrent Albert Heijn voorbijkomen. De spot van Aldi gaat over kersttradities en daar hoort 'de kerstcommercial' inmiddels ook bij, zegt Lode Schaeffer van Indie. 'Kerstcommercials zijn volksvermaak. En Albert Heijn is -eerlijk is eerlijk- het schoolvoorbeeld op dat vlak. Dat laten we zien met een knipoog.' De Appie-spot stond maandagmiddag op een ogenschijnlijk onbewaakt moment heel even online, waardoor Aldi snel kon inhaken. 

Albert Heijn: peuter Robin ervaart ‘magische kerst’

In de spot van Albert Heijn is de hoofdrol niet weggelegd voor supermarktmanager Ilse, zoon Tommy of manlief Bart, maar de inmiddels lopende peuter Robin. De familie reist samen af naar een boshuisje om kerst te vieren en er ‘een bijzonder moment’ van te maken. Robin maakt kerst voor het eerst bewust mee en geniet ervan dat de familie samen is. En dan gebeurt er iets magisch…..

De kerstfilm is net als voorgaande jaren ontwikkeld door TBWA\Neboko en wordt op televisie en online uitgerold.

Lidl: nieuwe liefde Freek zorgt voor spanning

In de kerstcommercial van Lidl kijken we naar buurman Freek die zijn nieuwe liefde Manuel niet durft voor te stellen aan zijn ouders, omdat dit, zo vermoedt hij, 'nogal lastig ligt'. Maar dan staat zijn kersverse lover plotseling op de stoep...

De kerstfilm brengt het 'betaalbare assortiment' van Delicieux over de bühne, maar bevat ook een maatschappelijk component. 'Nog steeds kan niet iedereen volledig zichzelf zijn', zegt head of marketing Jorieke de Vries. 'Hoewel we dit jaar inzetten op diversiteit en inclusie, weten we dat de kijker in de kerstperiode ontvankelijker is voor commercials met een maatschappelijke boodschap. Met Freek als nieuwe bewoner kunnen we dat goed uitdragen, zonder dat het overdone is.'

De kerstcampagne wordt breed uitgerold: naast televisie, op de radio, in print, outdoor en online. De film is net als voorgaande jaren ontwikkeld door Joe Public.

Plus: dwarse puber ontmoet stiefvader

De kerstcommercial van Plus staat in het teken van kennismaken. We kijken naar de dwarse puber Gio die onverwacht kennismaakt met zijn nieuwe stiefvader en daarnaast -natuurlijk- het kerstassortiment van Plus. Ook wordt het 'Goed eten'-magazine onder de aandacht gebracht en maakt de moeder des huizes kennis met een buurtgenoot via Stichting Thuisgekookt. Met de lancering woensdagavond was Plus dit jaar 'de eerste' super die zijn kerstcommercial uitbracht.

Plus benadrukt dat het -juist nu- op de kleintjes let: al vanaf €1,48 per persoon maakt men een heerlijk hoofdgerecht uit het Plusmagazine, aldus marketingmanager Okke Wiarda. 'Plus zorgt voor goed en niet duur eten, voor de buurt en voor elkaar.'

De kerstfilm, te zien op televisie, online en in de bioscoop, is dit jaar ontwikkeld door bureau Energize, waar de retailer voorheen jarenlang met Wunderman Thompson samenwerkte.

Dirk: geen televisie, wel radio (in 2023)

Dirk maakte eerder dit jaar bekend niet meer te adverteren op televisie en dat betekent ook: geen kerstcommercial. De super zegt het vooral belangrijk te vinden dat -in tijden van inflatie- iedereen kerst kan vieren. 'Uitpakken kan ook zonder zeven gangen of vier kerstdagen. Het kan ook met één lekker hoofdgerecht', aldus de discounter in een statement. Dirk maakt dit mogelijk door te zich te houden aan 'strenge bespaarmaatregelen', zoals het niet bezorgen van boodschappen, het bevriezen van veel prijzen en het op ooghoogte plaatsen van laag geprijsde producten. En dus ook door te stoppen met tv-commercials. 'En al helemaal met peperdure, tranentrekkende kerstfilms. We investeren liever in zo goedkoop mogelijke boodschappen.'

Reinier Steures van Natwerk, sinds dit jaar het nieuwe bureau van Dirk, vult aan: 'Wij weten als geen ander dat je niet altijd een tv-commercial nodig hebt om effectief te zijn. Samen met Dirk maken we plannen om ook zonder dat medium de doelgroep te vinden.'

Geen kerstfilm van Dirk dus. Wel volgt er volgend jaar een 'slimme mediamix' met onder meer radio, belooft Steures. 'Dat wordt het helemaal in 2023.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie