Albert Heijn lanceert, in samenwerking met Naturalis, een spaarcampagne. Dit jaar zijn er geen moestuintjes, maar kunnen klanten insecten verzamelen. Hiervoor heeft de keten Freek Vonk, televisiepresentator en bioloog, gestrikt. De actie is opgezet in samenwerking met TBWA\Neboko.
Albert Heijn staat bekend om zijn spaaracties: Dino Plaatjes, Reis door de Ruimte, Ontdek de wondere wereld, Tech is te Gek, en de afgelopen vier jaar konden mensen moestuintjes sparen. Dit jaar is er een nieuwe actie voor kinderen met plaatjes en tatoeages van insecten. Hiermee wil de supermarkt het belang van biodiversiteit onderstrepen.
Lieveheersbeestjes
De afgelopen vijftig jaar is het Nederlandse landschap voor insecten steeds minder aantrekkelijk geworden. Albert Heijn wil dit tegengaan door het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verminderen, laat Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit & duurzaamheid bij Albert Heijn weten. 'Wij stimuleren bijvoorbeeld onze aardappeltelers om jaarlijks kilometers akkerranden in te zaaien met een speciaal mengsel van bloemen en kruiden. Zo neemt de biodiversiteit rondom de akkers toe en trekken de boeren natuurlijke "bestrijders" als lieveheersbeestjes en sluipwespen aan.'
Scholte op Reimer wijst op het belang hiervan: 'Insecten zijn voor producten in de supermarkt belangrijk. Zonder bijen en zweefvliegen is het telen van appels en peren een stuk lastiger.'
Insectensafari
In deze campagne leren kinderen van alles over het belang van insecten. Onderdeel van de actie is een educatief verzamelalbum waarin Freek Vonk kinderen meeneemt op ‘insectensafari’. In het boek vinden zij informatie over veertig verschillende insecten: hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en belang voor onze voedselvoorziening. In de bijbehorende AR-app, gemaakt door &samhoud Media, komen insecten tot leven
De actie loopt van 18 maart tot 14 april.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!