Premium

Barbie, Vodafone, Budweiser en Apple: dit doen merken op Internationale Vrouwendag

Merken haken massaal op de Dag van de Vrouw in. Dit is een overzicht van de meest opvallende campagnes.

1. Vodafone wil meer vrouwelijke superhelden

De provider heeft een digitale campagne opgezet ter promotie van de film Captain Marvel. Door de handen ineen te slaan met Marvel Studios (Disney) wil Vodafone vrouwelijke superhelden in films stimuleren. Filmheldinnen zijn volgens het merk rolmodellen voor kinderen. De campagne is gemaakt in samenwerking met Disney. 

2. Nike maakt wederom een krachtig statement, dit keer op Instagram

Eerste bracht Nike een ode aan vrouwelijke topatleten en een week later komt het sportmerk met een body positivity campagne. Nike plaatst een video van de dansgroep 'Honeybeez', vier vrouwen van The Alabama State University met een maatje meer. Zij willen niet alleen hun plezier in het dansen overbrengen, maar ook laten zien dat vrouwen van zichzelf mogen houden, ongeacht hun vormen en maten.

3. Barbie is jarig en deelt boek over rolmodellen uit

Barbie bestaat 60 jaar en haakt hierop in met campagne voor Internationale Vrouwendag. Het merk maakt een boek met 60 verhalen over Nederlandse rolmodellen, zoals politica Neelie Kroes en terreurexpert Beatrice de Graaf. Het merk wil met dit boek meisjes motiveren om hun dromen na te jagen.

Barbie

4. Jaguar viert Internationale Vrouwendag met de campagne #Shedidit

Met deze campagne wil Jaguar de carrière van vrouwen in de auto-industrie in de schijnwerpers zetten. De video vertelt het verhaal van dertien vrouwelijke Jaguar-medewerkers. De commercial toont steeds aan ander stadium van de productie.  

5. Vans motiveert vrouwen om te gaan skateboarden

Vans produceert inhouse een video waarin bekende skateboarders uit Brazilië, Japan en Amerika hun verhaal delen. De video moet vrouwen stimuleren om te gaan boarden. Ook organiseert het merk vandaag diverse skateworkshops voor vrouwen. 

6. Walmart laat zien hoe vrouwen zich opwerken

De Amerikaanse supermarktketen maakt inhouse een spotje over vrouwen die carrière maken binnen het bedrijf. Zij begonnen als kassier, trainee of stagiaire en bekleden nu een leidinggevende rol. In 2018 hebben al meer dan 150.000 vrouwen een promotie gekregen binnen Walmart, laat de campagne weten.

7. De Amerikaanse luchtmacht doet een oproep aan vrouwelijke piloten

De Amerikaanse luchtmacht maakt, in samenwerking met GSD&M, een commercial om meer vrouwelijke piloten aan te trekken. De video gaat over vrouwelijke superhelden en is een knipoog naar de film Captain Marvel. Opmerking: de campagne werd gelanceerd voordat de Amerikaanse senator Martha McSally (de eerste vrouwelijke gevechtspiloot) naar buiten kwam met het verhaal dat zij is verkracht door een meerdere, toen ze de luchtmacht diende.

8. ForteBank laat vrouwen parfum sprayen op bankbiljetten

De Kazachstaanse bank stuurde naar 2000 vrouwelijke ondernemers het geurtje ‘ForteFemme' met het verzoek om dat op geldbiljetten te sprayen. Het lekkere geurende geld is nu in omloop.

De televisiespot, gemaakt door het Russische bureau Voskhod, onthult dat de bank achter het luchtje zit. De vrouwen die in de commercial figureren, zijn in het dagelijkse leven ook zakenvrouw.  

9. Budweiser maakt moderne versie van eigen seksistische reclame

Biermerken maken zich vaak schuldig aan het objectiveren van vrouwen in reclame. Schaars geklede vrouwen en dames die bier inschenken voor hun echtgenoot, zijn eerdere regel dan uitzondering. De laatste jaren gaat het beter; steeds meer merken beseffen dat dit stereotyperende beeld niet meer kan. Budweister blikt op Internationale Vrouwen terug op eigen verleden en publiceert een aantal vernieuwde versies van oude printuitingen uit de jaren 50 en 60. De campagne is gemaakt in samenwerking met VaynerMedia. 

Budweiser

10. Apple Music maakt zich hard voor vrouwenrechten

Techbedrijf Apple is de samenwerking aangegaan met de Schotse singer-songwriter en activiste Annie Lennox. De video gaat over de vooruitgangen die zijn geboekt op het gebied van vrouwenrechten, maar ook welke stappen we nog moeten maken. In de anderhalve minuut durende video komen diverse sterren in beeld, waaronder: Dua Lipa, Ed Sheeran en Frank Turner.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie