Het Diabetes Fonds wil het hoge suikergehalte in producten terugdringen en houdt daarom een ‘Suiker Terugroepactie’. Heb je een product gekocht waar onnodig veel suiker in zit? Dan kun je het ‘terugroepen’ via diabetsfonds.nl/terugroepactie.
Volgens het Diabetes Fonds zitten in heel veel producten te veel suikers. Niet alleen in koek en snoep, maar ook in producten waarin de meeste mensen het niet verwachten. Denk aan kant-en-klare saus, ontbijtgranen en zuivelproducten. Op de website van het Fonds zie je hoeveel suikerklontjes in dit soort producten zitten.
Misleiding
Rens Vandeberg (hoofd Kennis & Innovatie bij het Diabetes Fonds): ‘Consumenten zijn bewuster bezig met gezond eten, maar soms maken producenten het niet makkelijk. Een consument denkt bijvoorbeeld dat hij goed bezig is door een granenreep te eten, maar stiekem zitten daar heel veel suikers in.’
Zo’n product voldoet dus niet aan de verwachtingen, stelt hij. De gedachte achter de campagne: ‘Wat doe je als een product niet aan je verwachtingen voldoet? Precies: dan breng je het terug.’
Ontmasker de suikers
Dat ‘terugbrengen’ bedoelt het Fonds trouwens niet letterlijk. Het is niet zo dat je je product kunt inleveren en geld terugkrijgt. De actie houdt in dat je via Facebook producten deelt die onverwacht en onnodig veel suiker bevatten. Consumenten zetten misleidende producten in de schijnwerpers en vragen zo aandacht voor het probleem. De oproep op de site is dan ook 'ontmasker de suikers'.
Op deze manier wil het Fonds samen met consumenten een signaal afgeven aan de voedingsmiddelenindustrie. Vandeberg benadrukt dat het Diabetes Fonds graag wil samenwerken met de industrie. ‘We zetten met deze campagne bewust de deur open voor alle ambitieuze producenten en retailers die willen samenwerken. Samen kunnen we sprongen maken op het gebied van productinnovatie en portiegrootte, om zo de gezonde keuze makkelijker te maken voor de iedereen.’
Media-aandacht
De Suiker Terugroepactie loopt vanaf maandag via sociale media en radiospots. Landelijke media als NOS en De Telegraaf besteedden maandagochtend aandacht aan de campagne.
Het bureau achter de actie is Havas Lemz. Dit bureau bedacht eerder de 'Suiker Afkickkliniek' voor het Diabetes Fonds.