Premium

Deze 5 smakeloze campagnes werden bedolven onder kritiek

De lijn tussen maken en kraken is soms erg dun in de reclamesector. Deze campagnes vielen niet goed bij het publiek.

Etos
Etos

1. Etos-reclame voor vrouwen in de overgang - 'Hallo droge vagina'

Etos wil het taboe rondom de overgang doorbreken ('#ontkennenheeftgeenzinmeer') en presenteerde onder dit motto anti-transpirantcapsules, vaginale crème en magnesiumpoeder in de folder. Met name de reclametekst 'Hallo droge vagina en zeg maar dag spieren' worden niet gewaardeerd door vrouwen. Daarnaast herkennen veel dames zich niet in de overgangsklachten en de leeftijd (45 jaar) die Etos aan deze levensfase koppelt, blijkt uit twitterberichten. 

Benetton
Benetton

2. Benetton gebruikt foto van bootmigranten tijdens een reddingsoperatie

Benetton gebruikt vaker controversiële reclamebeelden, maar deze foto oogst vooral woede. Het merk plaatste een foto van bootmigranten tijdens een reddingsoperatie op de Middellandse Zee, die werd geleid door hulporganisatie SOS Méditerranée. De hulporganisatie doet afstand van de reclame en liet in een tweet weten dat de menselijke tragedie op de Middellandse Zee nooit gebruikt mag worden voor commerciële doeleinden. Ook Matteo Salvini, Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken, twitterde: 'Ben ik de enige die dit verontrustend vindt?'

3. Lufthansa schiet WK-commercial in Oekraïne maar doet het voor als Moskou

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa produceerde een WK-reclame in Oekraïne, wat leidde tot een mediarel. Oekraïners zagen direct dat het spotje niet in Moskou was geschoten, zoals Lufthansa wilde doen voorkomen, maar in Kiev. Oekraïners waren beledigd omdat ze in het spotje worden gelijkgesteld met Rusland. Deze vergelijking ligt gevoelig, gezien de gespannen verhouding tussen de twee buurlanden (denk aan de ontwikkelingen rondom het schiereiland Krim en de steun van pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne). Lufthansa zegt de beelden om ‘logistieke redenen’ te hebben opgenomen in Oekraïne en verontschuldigt zich voor deze video.

Burger King
Burger King

4. Burgerking: 'Gratis hamburgers als je zwanger raakt van een voetballer'

De Russische Burger King lanceerde een socialmediacampagne waarin vrouwen werden aangemoedigd om zich te laten bezwangeren door een WK-voetballer. Vrouwen die zwanger worden van een topvoetballer maakten kans op een drie miljoen Russische roebel en levenslang gratis burgers. Na een storm van kritiek gooide het bedrijf de stunt offline en bood zijn excuses aan. 

Drents erfgoed
Drents erfgoed

5. Promotiefilmpje van Marketing Drenthe over Drents erfgoed

De promovideo over het Drents erfgoed valt niet in goede aard bij het publiek, omdat het Herinneringscentrum Kamp Westerbork wordt belicht tussen de vrolijke vakantievierders. Men vond dit respectloos en ongepast, want dit is geen erfgoed maar juist een zwarte bladzijde van de geschiedenis. Het filmpje is ondertussen aangepast. Bekijk hier de originele variant.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie