Creatief Niels de Wit (The Odd Shop) en fotograaf Jaap Vliegenthart verwonderden zich over de teleurstellende kwaliteit van veel buitenreclame. Commercie en esthetiek kunnen volgens hen namelijk prima hand in hand gaan. ‘Zulke fantastische canvassen, dat verdient iets mooiers’, roept Vliegenthart. De Wit voegt toe: ‘Effectieve reclame hoeft helemaal niet lelijk te zijn.’
Om te bewijzen dat mooie reclame een aanjager van groei kan zijn, benaderden zij Olaf Arkauer die net het duurzame beddengoedmerk SUITE702 is gestart. Arkauer was voorheen strategy partner bij Etcetera, maar wilde na bijna 20 jaar reclameadvies geven zelf een keer een merk in de markt zetten. ‘Ik wil iets opzetten waar ik zelf echt trots op kan zijn, een merk dat deugt en waar mensen een beetje gelukkig van worden.
‘Waarom beddengoed? Beddengoed is een beetje een ondergeschoven kindje, er is weinig echt mooi kwalitatief beddengoed. Terwijl slapen, in deze tijd van always on, steeds meer een issue wordt. Tel daar de vergrijzing, het toenemend aantal singles en kleiner wonen (lees: het zichtbare bed) bij op, en het moge duidelijk zijn dat het tijd wordt om die markt eens goed te disrupten.’
Bed-in Hilton
De naam SUITE702 is een verwijzing naar de bed-in als protestactie voor wereldvrede van John Lennon en Yoko Ono in het Amsterdamse Hilton Hotel. Dat concept – vandaag de dag niet minder relevant dan 40 jaar geleden – is doorgevoerd in de campagne.
De proef is inmiddels gestart: de billboards hangen nu twee weken, later volgen de abri’s. Adformatie zal te zijner tijd verslag doen van de case en het al dan niet slagen van de campagne ten opzichte van andere outdoor-campagnes.
Credits
Client: Olaf Arkauer / Shirley Muijrers / SUITE702
Agency: The Odd Shop
Creatives: Niels de Wit / Jaap Vliegenthart
Design: David de Greef
Producer: Lisette Kooijman
Styling: Suze Kuit
Hair & make-Up: David Koppelaar
Post Productie: Edwin Veer
Assistant: Thom Schrama