Milieudefensie vraagt ceo’s: ‘Snelle winst of duurzame toekomst?’
Om bestuurders en aandeelhouders aan te moedigen duurzame keuzes te maken, heeft Milieudefensie samen met creatief bureau Wefilm de campagne 'De laatste aanmoediging' gelanceerd.
Milieudefensie: 'De jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen van vervuilende bedrijven als ING, Schiphol, Ahold Delhaize en Rabobank komen er weer aan, waar de keuze wordt gemaakt of ze gaan investeren in een duurzame toekomst. De klimaatplannen die deze bedrijven in 2022 op ons verzoek presenteerden, waren onvoldoende om de desastreuze klimaatverandering te voorkomen. Met deze nieuwe campagne geven we ze een nieuwe kans.’
De tv-campagne is het vervolg op de eerdere campagne 'Boardroom' van Milieudefensie en Wefilm. We kijken naar een ceo die op het punt staat zijn aandeelhouders te woord te staan: gaat hij voor snelle winst of een duurzame toekomst?
Credits:
Opdrachtgever: Milieudefensie
Verantwoordelijke: Rogier van der Weijden & Thomas Sciarone
Client lead: Lynn Degen
Concept: Wefilm Concepts
Creatief directeur: Roel Welling
Creatief: Marius Gottlieb
Regisseur: Maurice Trouwborst
Productie: Roos Aalvanger & Nefta Tevreden
Fotografie: Maaike van Haaster
Edit: Jamal Stitou (Filmmore)
Music composing: Beer ten Kate
Grading: The Compound
Kleurrijke zomer in New York met G-Star en Sofi Tukker
G-Star presenteert zijn nieuwe denimcollectie genaamd ‘Colored denim’ en lanceert daarbij een kleurrijke campagne, waarin het Amerikaanse dj-duo Sofi Tukker op bewegende muurschilderingen en billboards in de straten en metrostations van New York te zien is. In opvallende monochrome looks kleurt het duo het stadsbeeld, aldus G-Star. De denimcollectie wordt geïntroduceerd aan de hand van de hitsong 'Summer in New York' door Sofi Tukker.
Het is bepaald niet de eerste keer dat G-Star met popsterren samenwerkt in zijn commercials, eerder zagen we Snoop Dogg, Pharrell Williams en topmodel Cara Delevingne in de reclamespots van het fashionmerk. De nieuwe campagne is bedacht en ontwikkeld door het Nederlandse bureau The Family in samenwerking met Cake Film, Amp Amsterdam en Ambassadors.
De campagne wordt voornamelijk online en op de winkelvloer uitgerold, in de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Japan, Duitsland en Nederland. In Zuid-Afrika is de campagne ook op televisie en in outdoor te zien.
Credits:
Client G-Star RAW
Creative Agency The Family Amsterdam
Production company: Cake Film
Director: Nina Aaldering
DOP life action murals: Douwe Hennink
Producer: Jesse te Buck
Post Production the Ambassadors
Post producer Carolina van Vugt
VFX supervisor Bas Moonen / Stijn Waterman
Grading: no. 8 London
Colourist: Alex Gregory
Offline edit: Govert Janse
Licensing + music editing: Cris Kos
Audiomix: Amp Amsterdam
Photography Meinke Klein / Unit
Production company the Family Amsterdam
Retouch Jan Hibma
Image manipulation Jorma Muijtjen
Lieve rappers delen complimentjes uit in Tele2-campagne
Tele2 borduurt voort op de eerdere goed ontvangen ‘Let's love louder’-campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, met als doel data te gebruiken om 'positiviteit te verspreiden'.
Samen met 101Barz-presentator Rotjoch kwamen recent zes rappers waaronder Donnie samen in een 'live-event' op TikTok waar ze het tegen elkaar opnamen in een battle van drie rondes. Tele2 presenteert nu de online aftermovie daarvan.
Waar het in rapbattles gebruikelijk is de tegenstander vooral flink de grond in te stampen, draaide het nu om het verspreiden van liefde. In plaats van beledigingen vuurden de rappers complimenten op elkaar af, aldus Tele2. De rapper die tegenstanders ‘met de meeste humor en flow‘ de hemel in wist te prijzen ging er met de winst vandoor, te weten de Amsterdammer Cho.
Jefta den Dulk, marketeer van T-Mobile en Tele2: 'Let’s love louder is ons mantra, maar ook een call to action. Met Nederlands talent hebben we de kracht van rap gebruikt om samen een punt te maken. Positiviteit werkt aanstekelijk, zeker als het met een beat en dosis humor wordt gebracht.'
De liveshow werd door zo'n 14.000 mensen bekeken.
Credits:
Klant: Tele2
Bureau: TBWA\Neboko, TBWA\X
Productie: Vidiboko, PPCRN Media, Studio BengBeng & Wisseloord Studio’s
Animatie: TBWA\X
KLM presenteert pratende koffers in wervingscampagne
Met een nieuwe online wervingscampagne haakt KLM in op het personeelstekort op Schiphol en met name bij de bagageafhandeling. Met de campagne, van de hand van bureau Kaliber Interactive, moet 'de andere kant van het verhaal' verteld worden.
Letterlijk, want we kijken naar pratende koffers die last hebben van vliegangst. KLM: 'Hoe is het eigenlijk achter die schermen, wat gebeurt daar allemaal? Om daarachter te komen voeren we persoonlijke gesprekken met echte ervaringsdeskundigen; de koffers. In drie interviews vertellen ze over hun ervaringen en spreken ze hun waardering uit over alle inzet en aandacht van het personeel.' Met de campagne wil KLM kortom 'de gezonde balans' tussen inspanning en ontspanning tonen die de luchtvaartmaatschappij zijn medewerkers naar eigen zeggen te bieden heeft.
De campagne komt uit in een tijd waarin steeds meer kritiek is op marketing en reclame van ‘vervuilende bedrijven’ als KLM en Shell, maar óók de bureaus die daarvoor werken. Kaliber Interactive wilde niet ingaan op vragen hierover.
Credits:
Bureau: Kaliber Interactive
Concept: Fabian Schulting, Stan van Zon, Hugo van de Hoef (CD)
Producer: Janine Freriks
Strategie: Sytse Kooistra, Laurens Mooiweer
Account: Gert-Jan Noordanus
Productie: Holy Fools (Regie: Tom Rijpert / producer: Elles Markx)
Geluid: Studio Levalo
Edit/ Grading: Erik edit
Beeldbewerking: Ton Habraken
Fotografie: Arthur Mebius
Animatie: Joris van Raaij
Consumentenbond mikt met campagne op millennial die verlangt naar 'eerlijke wereld'
Met zijn nieuwe campagne, de eerste van de hand van bureau N=5, mikt de Consumentenbond op millennials, de groep die in een levensfase zit waarin vaak grote levensveranderingen plaatsvinden, zoals op kamers gaan, een huis kopen of een kind krijgen.
Anne Stokvis, creatief directeur N=5: 'Het verlangen van jongeren naar een eerlijke wereld met eerlijke bedrijven is enorm. Het is een groep die het meest de dupe is van steeds snellere en complexe markten, onoverzichtelijke aanbiedingen en het niet-transparant gebruik van data. Terwijl een verbonden wereld ook maakt dat zij steeds meer elkaar vinden in gedeelde idealen en een kritische blik. Met dit idee hebben we een campagne gemaakt die laat voelen dat de Consumentenbond juist voor deze belangen opkomt.'
De campagne wordt uitgerold op televisie, digital out of home en online.
Credits:
Consumentenbond:
Martin de Beer, Maaike Kerkstra, Marcel van Venetïen
N=5:
Creatie: Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Strategie: Bastiaan Weers, Sophie Diepstraten
Account: Tamara Saelman, Judith Petit
Productie: Anna Bosscher, Kiek Beljaars
Regisseur: Teddy Cherim
DOP: Noel Schoolderman
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Postproductie: Captcha
Fotografie: Ron Gessel
Media: Mediaplus
Eerlijke WOZ lanceert sprookjesachtige campagne
Bij de meeste huiseigenaren is de WOZ-belasting bekend, en dat je bezwaar kunt maken ook. Maar het is minder bekend dat er een grote kans is dat men gemiddeld zo'n €300 teveel betaalt, stelt Eerlijke WOZ, adviseur en specialist in WOZ-waarden.
Naar schatting van dit platform betalen ruim 2 miljoen huiseigenaren teveel belasting door een te hoge WOZ-waarde. De totale jaarlijkse belastingschade bedraagt €393 miljoen. Bovendien vinden veel Nederlanders bezwaar maken 'veel gedoe dat weinig oplevert', waardoor ze moeilijk in beweging te krijgen zijn.
Reden genoeg om een campagne in samenwerking met bureau Pret te ontwikkelen. Duncan Ward, medeoprichter van Eerlijke WOZ: 'Hoe kunnen we mensen wakker schudden en tegelijk de drempel verlagen om actie te ondernemen? Eerlijke WOZ regelt het; 100% van de belastingverlaging is voor de consument en alles is gratis. Het lijkt wel een sprookje!'
De campagne, die wordt uitgerold op televisie, radio en outdoor, is ontwikkeld door bureau Pret, dat het account recent na een pitch won. In de campagnevideo kijken we naar Hans en Grietje die komen knabbelen aan het huis van de heks. Maar dan komt de Belastingdienst langs...