1. Teasers and early birds
The Rookie of the year
Steeds vaker worden Super Bowl Spots vóór the big game uitgezonden. Simpelweg omdat 5,5 miljoen dollar voor 30 seconden airtime een ietwat risicovolle investering is. Als je dan ook nog eens een, relatief, kleine speler bent, is extra aandacht meer dan welkom, zo ook voor de online auto-verkoopapp Vroom.
Mooie filmische opening, vleugje humor en een geweldige transitie. In tijden waar face-to-face-contact toch al gevoelig ligt, is hun USP nu nóg aantrekkelijker geworden. Daarnaast waren zij ook nog dé opener van het bal. Al met al een geslaagd debuut voor deze service-app.
Grote verwachtingen
Voor grote spelers zoals Bud Light staat te vroeg komen synoniem voor gezichtsverlies. Daarom is er goed gekeken naar de filmindustrie. Menig merk heeft speciale teaser-ads geproduceerd. Aan de ene kant erg slim, maar tegelijkertijd wekt het nóg grotere verwachtingen. Zo gingen Pringels, Hellmanns mayonaise en zelfs Bud Light hard onderuit. De enige touch down werd gescoord door General motors met 'No Way Norway'.
Als je commercial draait om een flauw woordgrapje, is er maar één acteur die dit verhaal kan dragen: Will Ferrell.
De hoofdrolspeler werd optimaal ingezet en de nieuwe elektrische vloot van GM werd zonder pijnlijke trucjes passend geïntroduceerd. Hopelijk blijft de grote glimlach plakken op het merk en haalt de autobouwer uit Detroit de gewenste inhaalslag op de elektrische automarkt.
2. To COVID, or not to COVID….?
All in
De hamvraag was natuurlijk: hoe gaan de merken en hun creatieve partners om met the elephant in the room? De enige die zich écht uitspreekt over covid-19 was Bud Light Seltzer Lemonade. Gelukkig gebruikten ze, naast veel soorten fruit, humor als hoofdingrediënt.
Welcome To The World, Baby
Wie is er nu kwetsbaarder dan een pasgeboren kind. Huggies had hem voor het inkoppen, maar liet bewust die ene actualiteit achterwege en focuste zich op de stortvloed aan challenges voor jonge ouders.
Huggies toonde (productionele) lef door in te spelen op 'een andere' actualiteit met acht fresh Game Day babies. Wellicht ben ik als doelgroep extra gevoelig, maar de herkenbaarheid druipt er van af. De bevestiging dat miljoenen andere jonge ouders samen met jou om drie uur ’s nachts wakker zijn, maakt het geheel nét wat dragelijker. De extended cut is zeker het bekijken waard voor wie nog meer troost kan gebruiken.
3. Politiek & Maatschappij
Four Seasons
Tot een paar jaar geleden was het not done om je politiek uit te laten. Tegenwoordig wordt kleur bekennen breder omarmt. Freelance platform Fiverr steekt de draak met de kleine grote fuck up van Trump’s campagneteam.
Wat ging er schuil achter die garagedeur van de persconferentie? Fiverr presenteert een geweldige storyline en set dressing, En passent steekt het platform ook nog de draak met een andere 2020-flop, oftewel Tesla’s Cybertruck. Geen idee of republikeinse opdrachtgevers de grap er van inzien, maar je kunt niet ontkennen dat het de creativiteit etaleert van deze creatieve club freelancers.
The Middle
Jeep's commercial is net zo doordrenkt met politiek, maar zoekt duidelijk de verbinding op. Wie anders dan The Boss himself kan dit klusje klaren?
Wie Super Bowl zegt, zegt celebrities. Toch is dit pas het allereerste optreden van Bruce Springsteen ooit. Naar verluid heeft The working class hero hard meegeschreven aan het script, wat ook duidelijk voelbaar is.
De vondst van het geografische hart van Amerika is perfect gevonden. Dit is niet alleen de plek waar beiden kampen elkaar moeten vinden. De weg er naar toe is ook letterlijk het terrein van de autobouwer zelf. Wat Jeep tot slot siert, is de vorm van bezinning: het onderliggende verhaal wordt niet afgeleid met de nieuwste modellen uit de showroom, maar slechts ondersteunt door klassiekers. Hiermee pakt het merk het op vele fronten anders aan dan hun concurrent General Motors eerder.
Tegen de stroom in
Toyota werpt, zoals vaker in het verleden, een blik op de maatschappij. Deze keer wordt er slim het zaadje gepland voor dat andere grote sport event waar ze haar naam aan verbindt. Duik mee in het levensverhaal van meervoudig Paralympische winnares Jessica Long.
Met deze mini doc bouwt Toyota verder aan hun campagne 'Start your impossible’. De vorm van het telefoongesprek is slim gevonden en de beeldvertaling is de absolute winnaar. Wat mij betreft is het, samen met de tegenpool General Motors, de helden van dit jaar.
Eervolle vermeldingen
Een celebrity maakt nog geen goeie spot, maar Uber Eats had een aardige oplossing gevonden met de Wayne’s World helden. Verder pakte Mountain Dew met hun in-ad raadspel het slim aan op het gebied van kijkcijfers.
Tweede viool
Er zijn legio merken die proberen mee te liften rondom de reclame rush. Volvo promoot vanaf de zijlijn haar veiligheid door in te spelen op de ’safety rule’ en geeft twee miljoen dollar aan auto’s weg. Biermerk Coors, dat wegens het exclusieve contract van een concurrent buitenspel staat, pakt de kijker in op een andere innovatieve manier. De brouwer vraagt zich af of de kijker te bereiken is in zijn droomwereld.
Enzo Greco is Motion Director bij Born05.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!