Stichting CPNB is een nieuwe campagne gestart: Geef meer met een boek. Tot en met de kerst zullen vijf bekende Nederlanders boeken tippen als cadeau. De campagne is te zien op sociale media, online advertenties en de site www.geefmeermeteenboek.nl.
Rutger Bregman, Yvette van Boven, Jochem van Gelder, Saskia Noort en Yousef Gnaoui (rapper Sef) bijten het spits af. Zij delen hun leesplezier en geven inspiratie om deze kerst een boek cadeau aan een vriend, familielid of geliefde te geven.
De boeken zijn ingedeeld in vijf thema’s, uiteenlopend van kleine maar krachtige gevoelens, zoals ontspanning en ontroering, tot grote zaken zoals inspiratie en verdieping, waardoor een boek iets kan bijdragen aan de maatschappij of het persoonlijke leven van de ontvanger. CPNB voert de campagne deze Kerst 2019 voor het eerst, en herhaalt die 2020 enkele malen.
De thema’s zijn:
- Een nieuwe smaak - (Kook)boeken omtrent koken, lekker eten en natafelen.
- Een slapeloze nacht - Spannende boeken zoals detectives, misdaad, true-crime, (literaire/psychologische) thrillers, gruwelijke non-fictie.
- Stof tot nadenken - Boeken die die zorgen voor verdieping/verrijking. Met name non-fictie, over techniek, privacy, wetenschap, duurzaamheid, filosofie etc. boeken waar je iets van leert.
- Steuntje in de rug - Inspirerende en verrijkende non-fictie, boeken over sporten, afvallen, psychologie, inspirerende biografieën, mindfullness, lifestyle.
- Een brok in de keel - (Literaire) boeken die verbinden/emotioneren/ontroeren.
Passend advies
Het inzicht dat ten grondslag ligt aan de campagne komt uit een onderzoek door GfK in opdracht van KVB Boekwerk. Daaruit blijkt dat mensen het geven van boeken ervaren als iets zeer persoonlijks in vergelijking met veel andere type cadeaus. Toch behoren boeken nog niet tot de populairste cadeaus om te geven, vooral omdat het lastig lijkt een passend boek uit te kiezen.
Iets meer dan een vijfde van de Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden een of meer boek cadeau gedaan. De helft van de ondervraagde Nederlanders gaf Geld en ‘bloemen, planten en tuinaccessoires’.
De campagne moet zorgen dat mensen hun weg naar de boekwinkel weten te vinden, waar ze worden geadviseerd met een passend advies of tip.
Hebban
Ook online is die te vinden door de samenwerking met Hebban.nl , waarop de verschillende thema’s worden uitgelicht met inspirerende boekenlijsten. Ook is er een cadeautipper waarin Hebban-recensenten en lezers op aanvraag boekentips op maat leveren. Dankzij Hebban Verlanglijstje kunnen lezers hun boekenwensen samenstellen en delen met anderen.
Daarnaast is er nog een actie met de Volksbank ‘Boek van jou, voor een ander’. Medewerkers van de bank krijgen de kans een mooi boek voor een ander uit te zoeken en weg te geven.
Achtung neemt plaats in KesselsKramer
De campagne is ontwikkeld door Achtung! Mcgarrybowen. Lang was KesselsKramerhet vaste bureau van CPNB. Na een bureauoriëntatie heeft de stichting nu gekozen voor dit bureau, waarmee het al had samengewerkt met Achtung voor Snelwegsprookjes voor De Nationale Voorleesdagen.
Annette Reijersen van Buuren, manager Merk, Marketing & Communicatie CPNB: ‘Het feit dat we in een extreem korte periode deze bewustwordingscampagne samen hebben neergezet bevestigt voor ons dat we een goede keuze hebben gemaakt.’ Volgens haar was de achterban van CPNB, van boekhandels en uitgevers, direct enthousiast over het concept.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!