Sinds eind 2019 waren ze niet meer in een commercial te zien: Cor en Don, de vertrouwde gezichten van reisorganisatie Corendon. Nu vakanties langzaamaan weer mogelijk worden, is er ook meer ruimte om te adverteren. In de nieuwe commercial van touroperator Corendon spelen de typetjes Cor en Don een hoofdrol. Daarnaast is er een cruciale rol weggelegd voor oprichter Atilay Uslu, als brenger van het verlossende woord: ‘We kunnen weer.’
Niet alleen de pandemie gooide roet in het eten voor Corendon, achter de schermen speelde ook de mislukte overname door Sunweb, die in de zomer van 2019 nog vol goede moed aankondigde Corendon te willen inlijven. De mededingingsautoriteiten keurden de overname uiteindelijk goed, maar financieel kwam Sunweb er door de crisis niet meer uit.
Een streep door de rekening van Corendon dat het voornemen had zich op de hotelketen te richten en niet zozeer op reizen. Vandaar dat het optreden van Corendon-oprichter Atilay Uslu in de nieuwe zomercampagne bijzonder is: ook hij kan er weer helemaal voor gaan.
‘Het gebeurt niet vaak dat de directeur meespeelt in een commercial. Bij iemand die zo bekend is als Atilay Uslu kan dat. Daar zijn we dan ook supertrots op,’ vertelt Corné Hoogendoorn, directeur marketing van Corendon. ‘En voor de mensen die hem niet herkennen is hij gewoon iemand die aan Cor en Don het goede nieuws vertelt dat we weer met vakantie kunnen.’
In de commercial is te zien hoe het Cor en Don is vergaan tijdens de lock-down. De heren proberen er het beste van te maken, maar het haalt het niet bij het echte vakantiewerk. Cor en Don werden in 2014 geïntroduceerd als advertising properties. ‘Ze hebben ons merk herkenbaarheid en likeability gegeven,’ zegt Corné. ‘En ondertussen is het een van de langstlopende Nederlandse campagnes met een typetje. Of twee eigenlijk.’
Omdat niets zeker is als het gaat om het opengaan van de vakantiebestemmingen, zijn er meerdere versies van de commerial opgenomen. Er is een algemene, neutrale variant, maar er zijn ook variaties die zicht richten op specifieke bestemmingen zoals Spanje, Griekenland of Turkije. Deze kunnen ingezet worden als een bepaald land weer toegankelijk is voor de Nederlandse vakantieganger. In dat geval zegt Atilya Uslu bijvoorbeeld: ‘We kunnen weer naar Turkije’.
De commercial wordt in eerste instantie online ingezet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!