Hoe aantrekkelijk is werken in de zorg, nu en in de toekomst? Die vraag staat centraal in de nieuwe campagne van zorginstelling Cordaan, met als doel nieuwe medewerkers aan te trekken en daarnaast het gesprek aan te gaan over maatschappelijke thema’s die óók in de zorg spelen.
De online videocampagne genaamd Cordaan Talks bestaat uit een serie gesprekken tussen cliënt en zorgmedewerker, waarbij 'schurende onderwerpen' worden besproken, zoals culturele verschillen in het verpleeghuis, genderidentiteit als zorgmedewerker en zorgrobots toelaten in je ouderenflat.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Café Society, productiemaatschappij Ministry of Frames en mediabureau Savvy.
Indringend gesprek
In de eerste aflevering, met als titel 'gender', kijken we naar een conversatie tussen de jonge Cordaan-medewerker en tevens transgender Louie en cliënt Gerrit (73). Het betreft een indringend gesprek waarin twee generaties elkaar leren kennen en begrijpen, maar er ook vragen onbeantwoord blijven; want wat betekent het bijvoorbeeld om 'man' te zijn?
In de tweede aflevering genaamd 'carrière' zitten Ruud, een kunstenaar met een verstandelijke beperking, en zijn woonbegeleider Eric tegenover elkaar. ‘Wat vind je van mijn kunst?’, vraagt Ruud. 'Ik vind er geen reet aan', is het onomwonden antwoord (met knipoog) van zijn woonbegeleider.
Lees ook: Hoe arbeidsmarktcampagnes nog effect kunnen sorteren
Hoopvol beeld
Marketing- en communicatiemanager Sjoerd Beumer: ‘We willen het gesprek voeren over belangrijke maatschappelijke thema’s die ook in de zorg spelen. En daarmee een oprecht, indringend en hoopvol beeld schetsen van werken in de zorg.'
Cordaan biedt jaarlijks 20.000 mensen voor een langere of kortere periode zorg vanuit 120 locaties en 60 thuiszorgteams in Amsterdam en Diemen, maar ook in Huizen en Nieuw-Vennep. De zorginstelling heeft zo'n 5.400 medewerkers en 2.000 vrijwilligers voor zich werken.
Er staan nu drie Cordaan Talks’ online. Tot januari volgt er elke maand een nieuwe aflevering, te zien op de verschillende social media-kanalen van de zorginstelling.
Bekijk 'gender' hieronder:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!