Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola haalt 'misplaatste' toeristenposter weg

Volgens Ewoud Nysingh, communicatieadviseur en reputatiecoach, voelt het merk de 'stemming niet aan in De Pijp'.
Twitter
Twitter

Na verschillende klachten van omwonenden gaat Coca-Cola vandaag een reclameposter verwijderen in Amsterdam Zuid. Op de metersgrote steigerdoek aan de Ferdinand Bolstraat is te lezen: ‘Ik zeg nooit meer: er zijn te veel toeristen in mijn stad.'

related partner content for mobile comes here

Platform Bewoners van De Pijp zegt tegen Het Parool dat de frisdrankfabrikant de plank volledig misslaat. 'Wiet- en alcoholtoeristen komen alweer massaal naar de stad en vooral in De Pijp is er veel overlast. In principe zijn wij niet tegen toerisme, maar wél tegen het schreeuwerige massatoerisme en dan komt Coca-Cola nu met zo'n schreeuwerige campagne. Ongepast.' Het platform pleit voor subtiele reclame-uitingen. 'Dit vindt niemand mooi.'

Ook op social media zijn de rapen gaar. Zo schrijft iemand: ‘Coca-Cola leeft duidelijk in een andere wereld dan de Amsterdammers. Een ander, kort maar krachtig: 'De kutste Coca-Cola poster ever.' En: ‘Een misplaatste middelvinger naar de geplaagde Amsterdammer.’ Volgens Ewoud Nysingh, communicatieadviseur en reputatiecoach, voelt het merk de 'stemming niet aan in De Pijp'.

Coca-Cola gaat het doek vandaag weghalen. 'Wij hebben nooit beseft dat de reclametekst in combinatie met de locatie, bewoners tegen het hoofd zou stoten', laat een woordvoerder weten aan de krant.

Omzet

Coca-Cola boekte in het tweede kwartaal een 28 procent lagere omzet dan een jaar eerder. 's Werelds bekendste frisdrankconcern kampte vooral met de gevolgen van horecasluitingen en de annulering van veel evenementen waar zijn drankjes worden verkocht.

Coca-Cola verwacht dat de ergste klap van de coronapandemie achter de rug is. Waar in april nog een kwart minder blikjes frisdrank werden verkocht dan een jaar eerder, was dat in juni nog maar een daling van 10 procent op jaarbasis. In juli wijzen de eerste cijfers op verder herstel, meldt het bedrijf.

Boycot

Het merk was een van de grote bedrijven die overging tot de advertentiestop op Facebook, omdat het socialmediabedrijf te weinig zou doen tegen racisme. In zijn kwartaalbericht kondigt Coca-Cola nu ook extra maatregelen aan die de gelijkheid in de Verenigde Staten moeten bevorderen. De komende vijf jaar besteedt Coca-Cola in de VS 500 miljoen dollar extra bij leveranciers die eigendom zijn van zwarte ondernemers.

Lees ook: Coca-Cola komt groots terug met poëtische campagne: Open Like Never Before

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jan Rijkenberg

Ik zou zeggen, haal die andere posters ook alsjeblieft weg. De bedoelde 'betrokkenheid' voelt volledig onecht aan.

Jochem Leegstra

Zijn er bureau credits?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in