Na verschillende klachten van omwonenden gaat Coca-Cola vandaag een reclameposter verwijderen in Amsterdam Zuid. Op de metersgrote steigerdoek aan de Ferdinand Bolstraat is te lezen: ‘Ik zeg nooit meer: er zijn te veel toeristen in mijn stad.'
Platform Bewoners van De Pijp zegt tegen Het Parool dat de frisdrankfabrikant de plank volledig misslaat. 'Wiet- en alcoholtoeristen komen alweer massaal naar de stad en vooral in De Pijp is er veel overlast. In principe zijn wij niet tegen toerisme, maar wél tegen het schreeuwerige massatoerisme en dan komt Coca-Cola nu met zo'n schreeuwerige campagne. Ongepast.' Het platform pleit voor subtiele reclame-uitingen. 'Dit vindt niemand mooi.'
Ook op social media zijn de rapen gaar. Zo schrijft iemand: ‘Coca-Cola leeft duidelijk in een andere wereld dan de Amsterdammers. Een ander, kort maar krachtig: 'De kutste Coca-Cola poster ever.' En: ‘Een misplaatste middelvinger naar de geplaagde Amsterdammer.’ Volgens Ewoud Nysingh, communicatieadviseur en reputatiecoach, voelt het merk de 'stemming niet aan in De Pijp'.
Coca-Cola gaat het doek vandaag weghalen. 'Wij hebben nooit beseft dat de reclametekst in combinatie met de locatie, bewoners tegen het hoofd zou stoten', laat een woordvoerder weten aan de krant.
Omzet
Coca-Cola boekte in het tweede kwartaal een 28 procent lagere omzet dan een jaar eerder. 's Werelds bekendste frisdrankconcern kampte vooral met de gevolgen van horecasluitingen en de annulering van veel evenementen waar zijn drankjes worden verkocht.
Coca-Cola verwacht dat de ergste klap van de coronapandemie achter de rug is. Waar in april nog een kwart minder blikjes frisdrank werden verkocht dan een jaar eerder, was dat in juni nog maar een daling van 10 procent op jaarbasis. In juli wijzen de eerste cijfers op verder herstel, meldt het bedrijf.
Boycot
Het merk was een van de grote bedrijven die overging tot de advertentiestop op Facebook, omdat het socialmediabedrijf te weinig zou doen tegen racisme. In zijn kwartaalbericht kondigt Coca-Cola nu ook extra maatregelen aan die de gelijkheid in de Verenigde Staten moeten bevorderen. De komende vijf jaar besteedt Coca-Cola in de VS 500 miljoen dollar extra bij leveranciers die eigendom zijn van zwarte ondernemers.
Lees ook: Coca-Cola komt groots terug met poëtische campagne: Open Like Never Before
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!