Geen tijd om te ontbijten? Campina helpt je een handje. Wie een foto van een kommetje op Instagram plaatst, krijgt de volgende dag een ontbijtje thuisbezorgd. Op deze manier wil Campina laten zien dat je zelfs op een drukke ochtend gemakkelijk eventjes wat naar binnen kunt schuiven.
Meer zuivel, maar ook op Insta?
De campagne is gemaakt met Boomerang Agency. Aan de basis ligt een onderzoek naar zuivelconsumptie onder Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ipsos in opdracht van Campina. Hieruit blijkt dat het percentage Nederlanders dat zuivel als ontbijt eet sinds 2016 is gestegen van 22 naar 29 procent.
Een opvallend resultaat aangezien de populariteit van veganisme exponentieel stijgt. Exacte cijfers over het aantal veganisten zijn er (nog) niet. In 2016 deed het Sociaal en Cultureel Planbureau onderzoek en schatte het aantal veganisten in Nederland op 70 duizend. De Nederlandse Vereniging voor Veganisten bracht vorig jaar naar buiten dat het er nu 110 duizend zijn - zes keer meer dan tien jaar geleden.
Dat veganisme trendy is, zie je ook duidelijk op Instagram terug; foto's van vegan smoothiebowls en kokosyoghurt vliegen je om de oren. Is Instagram, waar men graag een bewuste leefstijl etaleert, wel een goed platform voor deze zuivelcampagne? Het merk antwoordt dat het alleen onderzoek heeft gedaan naar zuivelgebruik onder Nederlanders en niet specifiek heeft gekeken naar de populariteit ervan op Instagram. Wat natuurlijk wel helpt, is dat Campina de ontbijtjes gratis en voor niets weggeeft. En een tatta houdt wel van gratis.
Gemak
Het doel van de campagne is om te laten zien hoe gemakkelijk zuivel voor het ontbijt is, verklaart Nicolette de Weerd, brand manager bij Campina. ‘Men ziet de voordelen van yoghurt of kwark in ochtend, alleen leeft de associatie met “gemak” nog niet voldoende’, verklaart Nicolette de Weerd, brand manager bij Campina. ‘Hoe je ochtend er ook uitziet, een ontbijt met yoghurt of kwark is makkelijk en snel klaar te maken en geeft je net dat beetje extra energie voor de rest van de dag. Daar spelen we met deze campagne op in.’
Leeg kommetje, vol bakje
Via Instagram deelt het zuivelbedrijf herkenbare ochtendsituaties - zoals kinderen naar school brengen, sporten of uitslapen – en koppelt deze aan recepten en laat zien hoe je het snel klaarmaakt.
Voor de bezorgservice maakt Campina gebruik van Instagram-tools. Dat werkt als volgt: maak een foto van je lege kommetje, klik op een gifje, zoek op Campina en dan kun je een basis en drie toppings kiezen. Je plaatst het vervolgens niet alleen op je eigen kanaal, maar je stuurt het tevens naar Campina. Via een DM neemt het bedrijf contact met je op voor je adresgegevens en klaar is kees. De volgende dag staat het bedrijf bij je op de stoep.
De activatie loopt in drie steden: Amsterdam (week 38), Rotterdam (week 40) en Utrecht (week 41). Afhankelijk van de animo kan er na de activatieperiode worden gekeken naar mogelijkheden om de service verder vorm te geven.
Creatief kunstje
Steeds meer merken gaan creatief om met Instagram Stories. Zo bedacht Snickers een spel waarmee je een reep kon claimen. Albert Heijn bedacht een interactieve manier om via Stories jongeren te bereiken om bonusaanbiedingen te promoten. En Koning Toto ontwikkelde een AR-filter.