House of Animals roept Marktplaats met een campagne op om advertenties van broodfokhandelaren te weren. Langs Nederlandse snelwegen en grote steden hangen digitale schermen en abri's met foto's van puppy's uit de broodfokhandel. De PR-actie en campagne 'Het begint bij Marktplaats', die deze week van start is gegaan, is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.
Afgelopen maandag barricadeerde de club vanaf 09.30 uur de ingang van het hoofdkantoor van Marktplaats aan de Wibautstraat in Amsterdam met honderd lege hondenmanden, die symbool staan voor overleden puppy's.
Broodfok
House of Animals wil dat Marktplaats stopt met het faciliteren van de illegale hondenhandel door advertenties van zogeheten broodfokhandelaren te weren. De organisatie schat dat jaarlijks 80.000 puppy's via 'puppyfabrieken' in Oost-Europa naar Nederland worden gebracht. Nederlandse handelaren verkopen de "vaak doodzieke" dieren via Marktplaats aan "nietsvermoedende hondenliefhebbers", aldus de organisatie. House of Animals deed eerder al aangifte tegen Marktplaats.
Volgens House of Animals spelen de broodfokhandelaren in op de door de coronacrisis sterk toegenomen vraag naar puppy's. De campagne wordt gesteund door dierenartsenvereniging Caring Vets. Die wijst erop dat zij al vaak melding heeft gemaakt van de malafide puppyhandel bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), zonder gevolg.
Petitie
De dierenwelzijnsorganisatie roept hondenliefhebbers via hun website www.houseofanimals.nl op om een petitie te ondertekenen waarmee ze Marktplaats vragen om te stoppen met faciliteren van handel in illegale puppy's. De petitie is op het moment van schrijven al 7000 keer ondertekend. 'Het doel is om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen', zegt Soeters. 'Zo laten we Marktplaats zien dat de Nederlandse bevolking helemaal klaar is met advertenties van malafide puppyhandelaren. De verhalen die gedupeerden ons vertellen zijn triest, zoals hondjes die doodziek zijn en zelfs overlijden.'
Creatief directeur van Roorda, Joeri Jansen: 'Bij Roorda zetten we ons in voor maatschappelijke vraagstukken. We willen graag helpen de wereld een beetje mooier te maken door dat te doen waar we goed in zijn: impactvolle campagnes maken. Die uitdaging wordt groter als er weinig campagnebudget beschikbaar is, maar die uitdaging gaan we graag aan. Mede dankzij de stagiaires van de Willem de Kooning kunnen we dit soort campagnes kosteloos ontwikkelen.'
Credits:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!