In de nieuwe campagne Als dit je wereldje is geworden laat non-profitorganisatie Make-A-Wish Nederland de realiteit zien van de ernstig zieke Sofie (6). In de commercial, die werd ontwikkeld door Nassau Fundraising in samenwerking met MediaMonks en Studio JOA, krijgen we een kijkje in het leven van het ernstig zieke zesjarige meisje.
We zien het meisje in een ziekenhuisbed en de bedrijvigheid van artsen en familie om haar heen. In de voice-over van de film horen we Fockeline Ouwerkerk, ambassadeur van Make-A-Wish Nederland en zelf moeder, die een gedichtje aan Sofie voorleest, met daarin een confronterende vraag. De campagne vraagt donateurs bij te dragen aan het vervullen van allerliefste wensen, op de donatiepagina makeawishcometrue.nl.
Noodzaak
Elke dag horen zo’n drie gezinnen in Nederland dat hun kind ernstig ziek is, waarna het leven in een klap volledig verandert. ‘Om voor alle kinderen die het zo hard nodig hebben de wens te kunnen vervullen, hebben we geld nodig’, stelt Hanneke Verburg, directeur Make-A-Wish Nederland, de non-profit organisatie die wensen van ernstig zieke kinderen vervult.
Wenskinderen
De campagne is vanaf 14 december te zien op RTL en Ziggo, online, in OOH en diverse tijdschriften en dagbladen, waaronder Elsevier en FD. In print, outdoor en online media zijn naast Sofie ook Kayah (4) en Martinus (7) te zien. Alle drie wenskinderen van Make-A-Wish Nederland. ‘Toen we het script lazen, wisten we direct dat dit idee alleen met echte wenskinderen en hun families uitgevoerd kon worden’, vertelt Verburg. ‘Als je de realiteit laat zien, moet je ook dichtbij de realiteit blijven.’
Moedige stap
'Het is een moedige stap van Make-A-Wish Nederland om deze weg in te slaan, want het zo bekende beeld van vrolijke kinderen tijdens hun wensvervulling geeft natuurlijk iedereen een goed gevoel, maar helaas ook onvoldoende noodzaak tot doneren', stelt Laurine Verweijen, die aan bureauzijde verantwoordelijk was voor zowel idee als uitvoering.
Het creatieve proces was volgens Verweijen een continue zoektocht. 'Je wilt zorgvuldig met de realiteit omgaan, maar wel een gevoelige snaar raken. De extreem dunne lijn waarop je dan balanceert, vraagt een strak afgesteld kompas van iedereen die aan zo’n campagne meewerkt. We hebben daarin ontzettend geluk gehad met regie en vormgeving.'
Retespannend
Ook executive producer Jacques Vereecken vindt het belangrijk dat de campagne zo realistisch mogelijk is. 'Als je met valse sentimenten een kind laat acteren... dat kan niet. Sofie is geen actrice. Gelukkig is ze inmiddels aan de beterende hand, maar ze is heel ziek geweest.'
Vereecken vond de opnames 'retespannend'. 'Het vergde behoorlijk wat voorbereiding. Emma Branderhorst (regisseuse, red.) is vier keer bij Sofie thuis geweest om te oefenen. Dat ging allemaal heel speels en liefdevol. Haar broertje en ouders spelen overigens ook mee.' Ook met de camera moest flink worden geoefend, want de commercial is in één beweging opgenomen. 'In vijftig seconden kan een hoop fout gaan, maar je wordt gelukkig als kijker echt het beeld ingezogen.'
Credits: