Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne en podcastserie zetten schrijver Vincent van Gogh in schijnwerpers

Van Gogh belicht

Vanaf donderdagavond verlichten zes lantaarnpalen op het Museumplein briefcitaten van Vincent van Gogh. Dit vormt de aftrap van de Van Gogh belicht-campagne, waarin het Van Gogh Museum de beroemde brieven van Van Gogh in de schijnwerpers zet. Selmore is als bureau bij de campagne betrokken.

related partner content for mobile comes here

Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum: ‘Van Gogh was niet alleen een kunstenaar, maar ook een groot briefschrijver. Er is enorm veel interesse in zijn brieven, dus wij gaan ze voor een groot publiek toegankelijk maken. Via de podcastserie, website en de campagne kan het Nederlands publiek de brieven zich echt eigen maken en Vincent nog beter leren kennen.’

Voor de campagne verschijnt er tot medio januari elke week een aflevering van een nieuwe podcast-serie, waarin bekende Nederlandse acteurs, schrijvers en muzikanten brieven van Van Gogh voorlezen en vertellen wat hen hierin raakt. Voorlezers zijn Adriaan van Dis, Loes Luca, Kees van Kooten, Akwasi, Nazmiye Oral, Lucky Fonz III, Ellen Deckwitz, Janne Schra en Ted van Lieshout. De podcast is gemaakt in samenwerking met Radiomakers Desmet.

Schrijver Adriaan van Dis leest een brief uit 1879 voor die gaat over maatschappelijke betrokkenheid: ‘Van Gogh kon goed kijken, dat merk je ook in zijn brieven. Hij nam geen afstand en leed mee. Hij was een activistische documentairemaker avant la lettre.'

 

Lantaarnpalen

Bezoekers van de museumwebsite kunnen struinen door de 140-jaar oude brieven, passages markeren en deze delen op social media. Hiermee maken zij kans onderdeel te worden van de Highlights Expositie, de rondreizende expositie die de quotes via aangepaste lantaarnpalen projecteert, te starten op het Museumplein.

Niels Westra, creative partner Selmore, noemt Van Gogh Belicht een 'expositie, activatie en campagne in één'. ‘Met deze campagne laten we zien dat Van Gogh leeft. Dat is in de kern het guiding idea dat we met het museum hebben ontwikkeld. Van Gogh spreekt over de hele wereld tot de verbeelding. Dat bewijzen we.’ 

Credits

Klant                            :           Van Gogh Museum      

Opdrachtgever             :           Milou Halbesma, Cas Boland, Anja van Wifferen, Sinja Bloeme

Titel campagne             :           Van Gogh belicht

Datum on air / live         :           15 november 2018

Campagne

Copywriter                   :           Mats Wilke

Artdirector                    :           Ruben van Dijk

Creatieve directie          :           Niels Westra, Jakko Achterberg

Productie                     :           Kitty Slagter, Sandra Blekemolen, Akki Nelissen

Account                       :           Anja Froeling, Lucinda Rosheuvel

Design                          :           Simone Wenth, Ivo in het Veld

Website:                       :           Fabrique, Q42

Animator                      :           Jordy Veenstra

Productiemaatschappij :           DPPLR, Unbranded

Regisseur                     :           Maarten Groen

DOP                             :           Stephan Pollman

Muziek                         :           M-ost

Podcasts                      :           Radiomakers Desmet

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Anni van Dal

Wat een mooi en origineel initiatief! Zo blijft Vincent "leven"
Veel succes en bezoekers toegewenst!
"Ik maak steeds wat ik nog niet kan om het te leren kunnen": Een inspirerende zin!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in