Vanaf donderdagavond verlichten zes lantaarnpalen op het Museumplein briefcitaten van Vincent van Gogh. Dit vormt de aftrap van de Van Gogh belicht-campagne, waarin het Van Gogh Museum de beroemde brieven van Van Gogh in de schijnwerpers zet. Selmore is als bureau bij de campagne betrokken.
Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum: ‘Van Gogh was niet alleen een kunstenaar, maar ook een groot briefschrijver. Er is enorm veel interesse in zijn brieven, dus wij gaan ze voor een groot publiek toegankelijk maken. Via de podcastserie, website en de campagne kan het Nederlands publiek de brieven zich echt eigen maken en Vincent nog beter leren kennen.’
Voor de campagne verschijnt er tot medio januari elke week een aflevering van een nieuwe podcast-serie, waarin bekende Nederlandse acteurs, schrijvers en muzikanten brieven van Van Gogh voorlezen en vertellen wat hen hierin raakt. Voorlezers zijn Adriaan van Dis, Loes Luca, Kees van Kooten, Akwasi, Nazmiye Oral, Lucky Fonz III, Ellen Deckwitz, Janne Schra en Ted van Lieshout. De podcast is gemaakt in samenwerking met Radiomakers Desmet.
Schrijver Adriaan van Dis leest een brief uit 1879 voor die gaat over maatschappelijke betrokkenheid: ‘Van Gogh kon goed kijken, dat merk je ook in zijn brieven. Hij nam geen afstand en leed mee. Hij was een activistische documentairemaker avant la lettre.'
Lantaarnpalen
Bezoekers van de museumwebsite kunnen struinen door de 140-jaar oude brieven, passages markeren en deze delen op social media. Hiermee maken zij kans onderdeel te worden van de Highlights Expositie, de rondreizende expositie die de quotes via aangepaste lantaarnpalen projecteert, te starten op het Museumplein.
Niels Westra, creative partner Selmore, noemt Van Gogh Belicht een 'expositie, activatie en campagne in één'. ‘Met deze campagne laten we zien dat Van Gogh leeft. Dat is in de kern het guiding idea dat we met het museum hebben ontwikkeld. Van Gogh spreekt over de hele wereld tot de verbeelding. Dat bewijzen we.’
Credits
Klant : Van Gogh Museum
Opdrachtgever : Milou Halbesma, Cas Boland, Anja van Wifferen, Sinja Bloeme
Titel campagne : Van Gogh belicht
Datum on air / live : 15 november 2018
Campagne
Copywriter : Mats Wilke
Artdirector : Ruben van Dijk
Creatieve directie : Niels Westra, Jakko Achterberg
Productie : Kitty Slagter, Sandra Blekemolen, Akki Nelissen
Account : Anja Froeling, Lucinda Rosheuvel
Design : Simone Wenth, Ivo in het Veld
Website: : Fabrique, Q42
Animator : Jordy Veenstra
Productiemaatschappij : DPPLR, Unbranded
Regisseur : Maarten Groen
DOP : Stephan Pollman
Muziek : M-ost
Podcasts : Radiomakers Desmet
Veel succes en bezoekers toegewenst!
"Ik maak steeds wat ik nog niet kan om het te leren kunnen": Een inspirerende zin!