Marketingtopvrouw Adriana Hoppenbrouwer moet Hema verlaten


Adriana Hoppenbrouwer, format marketing director en directielid bij Hema, heeft het bedrijf per afgelopen maandag verlaten. De reden voor haar vertrek (het besluit is volgens de woordvoerder ‘in goed overleg’ genomen) is dat Hema bezig is zijn directiestructuur te vereenvoudigen. Het directieteam zal worden teruggebracht van acht naar vier directieleden.
Hema: ‘In gezamenlijkheid is besloten dat dit noodzakelijk en ook mogelijk is. De reden hiertoe is dat Hema daarmee slagvaardiger, sneller en op een eenvoudiger manier haar groeistrategie kan doorontwikkelen en uitvoeren. De verantwoordelijkheden van de betreffende directieleden kunnen namelijk ook door senior management worden opgepakt.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNegen maanden
Behalve Adriana Hoppenbrouwer verlaten daarom ook Tico Schneider (country director Netherlands), Adrian Porteous (director logistics & supply chain) en Marielle de Macker (director HR) de warenhuisketen. Zij verlaten Hema in de komende negen maanden, deels zonder dat er ontslagen vallen omdat niet iedereen een contract voor onbepaalde tijd op zak heeft.
Als gevolg hiervan bestaat de directie van Hema halverwege 2019 uit: Tjeerd Jegen (ceo), Ivo Vliegen (cfo), Richard Flint (coo) en Trevor Perren (cco).
Supernormaal
Hoppenbrouwer werd eind 2015 naar Hema gehaald door Tjeerd Jegen. Ze bracht het merk weer terug naar de basis door de 'supernormaal-norm' als uitgangspunt te nemen. In een interview in 2016 zei ze dat de positionering van Hema niet wezenlijk verandert omdat die nog altijd relevant is. 'Die merkessentie is voor mij en mijn marketingcollega’s dan ook iets wat we als een grote kans zien. Hema is een merk dat het leven leuk en makkelijk maakt voor iedereen. Het draait om design, kwaliteit, value for money en gemak.'
Opvallend is dat Hoppenbrouwer naar Hema kwam na een periode waarin het (onder topman Ronald van Zetten) niets meer van marketing moest hebben. Toentertijd moest directeur marketing Anne-Gien Haan het veld ruimen. Anno 2018 maakt Hema die beweging opnieuw.
Wat Hoppenbrouwer hierna gaat doen, is niet bekend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHet heeft er alles van weg dat ze impliciet uitspreken dat marketing en merken bouwen en onderhouden niet belangrijk is. Dat laatste lijkt vooral in het buitenland, waar de Hollandse Eenheidsprijzen MAatschappij nog niet stevig tussen de oren verankerd kan zitten, iets onmisbaars. We gaan zien wie er gelijk krijgt.
Het heeft er alle schijn van dat ze daarmee impliciet uitspreken marketing en merken bouwen en onderhouden niet belangrijk vinden. Niet een hele logische keuze gezien het feit dat de Hollandse Eenheidsprijzen MAatschappij in den vreemde als nieuwe toetreder nog wel wat tamtam kan gebruiken. We zullen zien wie er gelijk krijgt.