Overslaan en naar de inhoud gaan

Brouwerij ’t IJ zet bijzonder bieretiket centraal in nieuwste campagne

De Amsterdamse brouwerij - tegenwoordig in Belgische handen - kiest voor de meest minimalistische route.
Brouwerij 't IJ 't Gouden IJ
Het minimalistische bieretiket won een Bronzen Lamp
© Afbeelding: aangeleverd
Brouwerij 't IJ 't Gouden IJ
Het minimalistische bieretiket won een Bronzen Lamp
© Afbeelding: aangeleverd

Brouwerij ’t IJ start een campagne rondom ‘t Gouden IJ, een nieuw bier dat in oktober tijdelijk op de markt kwam en vanwege zijn populariteit is opgenomen in het vaste assortiment. De campagne bouwt voort op het opvallende etiket van het bierflesje, dat volgens brand manager Justin Boot ‘straalt in eenvoud.’

related partner content for mobile comes here

Het witte etiket toont een prominent gouden ei en lijkt geen tekst te bevatten. De naam van het bier is inderdaad weggelaten, maar de naam van de Amsterdamse brouwerij staat er wel. Een aparte vernisafwerking laat de merknaam glinsteren als je het bierflesje wat draait. ' Ja, ’t Gouden IJ is het eerste bier dat de naam van het bier niet noemt op het etiket’, vertelt Boot. ‘De merknaam is ook bijna niet zichtbaar, dus het was voor sommigen intern best even spannend om dit etiket door te zetten.’

Bronzen Lamp

De keuze voor het minimalistische etiket heeft goed uitgepakt. Consumenten weten het bier te vinden en bij de ADCN Awards dit voorjaar pakte het ontwerp een bronzen Lamp in de categorie Packaging & Product. Het bureau Positivity Branding hielp Brouwerij ’t IJ bij de vormgeving.

Etiket op brouwerij

Nu ‘t Gouden IJ op vaste basis in winkels en horeca verkrijgbaar is, start de brouwerij een campagne. Die duurt de hele zomer en bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een minimalistische plakposter van een gouden ei op dertig reclamezuilen verspreid door Amsterdam. Horeca gaan via viltjes, de tap en andere uitingen ook aandacht besteden aan ‘blijvertje’ ‘t Gouden IJ. En ’t IJ-logo op de brouwerij is vervangen door een reusachtige representatie van het etiket, dat er tot eind september blijft hangen.

Brouwerij 't IJ 't Gouden IJ
In Amsterdam hangen plakposters op reclamezuilen Afbeelding: aangeleverd

Hele korte reclamevideo's

De brouwerij heeft ook vijf hele korte video’s gemaakt voor online gebruik (organisch en als paid advertising). De video’s duren tussen de zes en tien seconden, hebben geen muziek en missen ook wat Boot ‘poespas’ uit traditionele campagneuitingen noemt. Het etiket staat ook in de filmpjes centraal, vergezeld door ’t IJ-bierdrinkers die ‘een gouden moment’ beleven. ‘De campagne moet de kracht van de eenvoud van het bier bedrukken en de herkenbaarheid voor het label realiseren’, licht de brand manager toe. De video’s zijn bedacht en geschoten in samenwerking met filmproductiebedrijf NOOW.

In Belgische handen

Brouwerij ’t IJ startte als een zelfstandige brouwerij en valt sinds een paar jaar onder de paraplu van de Belgische brouwer Duvel Moortgat, dat groot geworden is met merken als Duvel en Chouffe. Duvel Moortgat betaalde naar verluidt tussen de 35 en 40 miljoen euro voor Brouwerij ’t IJ, dat dankzij de overname zijn bierproductie flink kon opschroeven om door te groeien in Nederland.

Onderstaande compilatie toont drie van de vijf reclamevideo's achter elkaar.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in