Hoewel cadeaus over het algemeen met de beste bedoelingen worden gegeven, gebeurt het regelmatig dat cadeaus uiteindelijk toch iets minder geschikt blijken. Dat is de insteek van de kerstcampagne van bol.com, dat ook met kerst trouw blijft aan de humor en nuchterheid waar het merk bekend om staat.
Lees ook: Dit zijn alle supermarkt-kerstcommercials van 2020
Kerstmis wordt in reclameland traditioneel aangegrepen om een lach en een traan te toveren op het gezicht van de kijker, maar bol ziet dat net even anders. De TVC laat zien hoe verschillende mensen in de aanloop naar kerst voor het eerst het ongemakkelijke gesprek aangaan over de hardnekkige kerstcadeaus die ze jaar in jaar uit van hun dierbaren krijgen. Het achterliggende idee: 'Als het aan bol.com ligt, behoren die kerstcadeaus vanaf nu tot het verleden, want in het brede assortiment van de retailer vindt iedereen een topcadeau.'
Ongemakkelijke humor
'Na een rondvraag in persoonlijke kring leek iedereen z’n eigen versie van een kerstcadeau-trauma te hebben', legt Rob Voortman, associate creative director bij Dept uit. 'Een uiterst herkenbare situatie dus, die goed blootgelegd kon worden in een bol.com-TVC. Deze ongemakkelijke humor bleek een perfecte match met de regiestijl van Nils Vleugels van DPPLR en een nieuwe kerstfilm was geboren.'
Dit jaar pakt bol.com flink uit: niet alleen met een commercial op tv, traditionele out-of-home inzet en digitale doorvertaling, maar ook met spectaculars, een ingepakte kersttram en een Talpa- en Roularta media-partnership.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!