Door Jack van den Burger, consumentenpsycholoog
Wat een zuur commentaar van marketingdeskundige Cor Molenaar en merkenexpert Paul Moers op de toffe actie van Hema om een stoma-model in te zetten in hun campagne. ‘Waldorf en Statler’ (de twee oude chagrijnen uit de Muppets, red.) verwijten Hema niet mee te zijn gegaan met de tijd, maar lijken zelf de aansluiting met nieuwe economie en hedendaagse samenleving verloren te hebben.
Vanuit hun eigen bubbel en ver verheven boven het gewone volk, verwijten ze de keten achterstallig onderhoud in productaanbod en winkelinrichting. Moers maakt het helemaal bont en schuift Blokker naar voren als lichtend voorbeeld van een winkelketen die wel met haar tijd is meegegaan.
Doordachte visie
De mopperende mannetjes aan wal vergeten dat echte (duurzame) veranderingen van binnenuit komen. Niet door aanbrengen van een gelikt interieur of nieuw likje verf aan de buitenkant van de winkels maar vanuit een doordachte visie en unieke kijk op de wereld. Vanuit zo’n visie ontstaat authentiek gedrag dat de consument herkent en anno 2021 op aangaat. Inclusiviteit en duurzaamheid, niet ingegeven vanuit opportunisme maar gestoeld op bedrijfsfilosofie en merk-dna.
Natuurlijk is dit momenteel nog lang niet overal in door vertaald (niet zo raar gezien de situatie waarin Hema zich momenteel bevindt) maar het tonen van een stoma-model is een aansprekend gebaar dat laat zien dat de Hema na al die jaren nog steeds heel goed aanvoelt wat er leeft in de samenleving.
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!