Autoreclame mag geen snelheid suggereren
Waar in redactionele artikelen en programma’s alle mogelijkheden van auto’s uitvergroot mogen worden, moet in reclame op eieren worden gereden. De ‘Let’s play again’ commercial met 4 Abarth (Fiat) modellen (zie hieronder), opgenomen op afgesloten wegen, vermeldde in beeld dat je je altijd aan de verkeersregels moet houden. Via beeld en geluid werd echter snelheid als belangrijkste USP gecommuniceerd. En dus wordt de commercial verboden.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuBoosheid
Ford overkwam hetzelfde met de Mustang commercial ‘Don’t go quietly’. De getoonde frustratie over dagelijkse zaken mondt uit in bulderend motorgeluid van een startende Mustang, die de parkeergarage verlaat en de weg opgaat waar deze zich netjes aan alle regels houdt. Omdat verhaallijn en geluid de suggestie wekken dat autorijden helpt om frustratie en boosheid te verwerken, zou worden aangezet tot onveilig rijden. En dus volgt een verbod van de commercial.
Snelheid suggereren
En ook Nissan moest eraan geloven. Fileleed richting vliegveld brengt de chauffeur ertoe snel een andere route te kiezen. Op het vliegveld gaat het bijna fout, maar de techniek helpt een botsing voorkomen. Zo wordt de piloot toch nog op tijd bij het vliegtuig afgezet. Omdat verhaallijn en geluid meer snelheid suggereren dan is toegestaan, kan de commercial aanzetten tot onverantwoord en gevaarlijk rijden. Dus verbiedt ASA ook deze commercial.
Frans Blanchard (Buro Blanchard) is als jurist gespecialiseerd in intellectueel eigendom, reclamerecht en contracten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid