Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoreclame mag geen snelheid suggereren

In reclame moet door automerken op eieren worden gereden.
Miniatuurvoorbeeld
Mustang mag niet te snel in reclame
© Ford
Miniatuurvoorbeeld
Mustang mag niet te snel in reclame
© Ford

Waar in redactionele artikelen en programma’s alle mogelijkheden van auto’s uitvergroot mogen worden, moet in reclame op eieren worden gereden. De ‘Let’s play again’ commercial met 4 Abarth (Fiat) modellen  (zie hieronder), opgenomen op afgesloten wegen, vermeldde in beeld dat je je altijd aan de verkeersregels moet houden. Via beeld en geluid werd echter snelheid als belangrijkste USP gecommuniceerd. En dus wordt de commercial verboden.

related partner content for mobile comes here

Abarth - Let s Play Again

Boosheid

Ford overkwam hetzelfde met de Mustang commercial ‘Don’t go quietly’. De getoonde frustratie over dagelijkse zaken mondt uit in bulderend motorgeluid van een startende Mustang, die de parkeergarage verlaat en de weg opgaat waar deze zich netjes aan alle regels houdt. Omdat verhaallijn en geluid de suggestie wekken dat autorijden helpt om frustratie en boosheid te verwerken, zou worden aangezet tot onveilig rijden. En dus volgt een verbod van de commercial.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Mustang | Don't Go Quietly | Ford FR

Snelheid suggereren

En ook Nissan moest eraan geloven. Fileleed richting vliegveld brengt de chauffeur ertoe snel een andere route te kiezen. Op het vliegveld gaat het bijna fout, maar de techniek helpt een botsing voorkomen. Zo wordt de piloot toch nog op tijd bij het vliegtuig afgezet. Omdat verhaallijn en geluid meer snelheid suggereren dan is toegestaan, kan de commercial aanzetten tot onverantwoord en gevaarlijk rijden. Dus verbiedt ASA ook deze commercial.

 

 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

All-New Nissan Micra. The airport ride

Frans Blanchard (Buro Blanchard) is als jurist gespecialiseerd in intellectueel eigendom, reclamerecht en contracten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in