'Zelfs Aldi geeft zijn kippen meer ruimte', verklaart Anne Hilhorst, manager campagneteam van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie start vandaag een tv-campagne over het leed van de AH-kip. 'Van marktleider Albert Heijn verwacht je zulke slechte welzijnseisen niet.'
Kip skippen
De campagne roept consumenten op om geen kip van Albert Heijn te kopen. Bij de supermarkt leven de 'basiskippen' volgens Wakker Dier met z'n zestienen op één vierkante meter. Ter vergelijking: bij Jumbo leven dertien kippen op één vierkante meter, benadrukt de organisatie. De kleine ruimtes zouden de kans op voetzweren en stress verhogen. Ook kunnen kippen elkaar bekrassen. 'Totdat Albert Heijn betere welzijnseisen aan zijn AH-kip stelt, kun je deze kip beter helemaal skippen', aldus Hilhorst.
Zesde aanval
Het is niet de eerste keer dit jaar dat Wakker Dier uithaalt naar Albert Heijn. In januari lanceerde de organisatie een radiospotje tegen de aanbiedingen met keurmerkloos vlees. In het verlengde lag een sms-actie waarbij supermarktfilialen een gesproken sms-boodschap ontvingen. In maart erop kwam Wakker Dier wederom met een spotje tegen de lokkip. En in mei had de organisatie een campagne die streed tegen de kleine ruimtes van kippen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Maar goed, alle gekheid op stok, ik begrijp niet dat Albert Heijn nog kippen kweekt, want vanwege hun opdringerige reclamebeleid kom ik er al jaren niet meer, dus koop ik er ook geen kip.