Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentiebranche kan het beste werk uit 2022 inzenden voor de YouTube Works Awards

Een gesprek met YouTube en bvA over de derde editie van het prijzengala voor advertentievideo's.
YouTube Works Awards 2022
© Afbeelding: YouTube
YouTube Works Awards 2022
© Afbeelding: YouTube

Het is de derde keer dat YouTube zijn Works Awards-prijzengala in Nederland organiseert. Merken, mediabureaus en andere partners in de advertentiebranche hebben tot 10 maart om hun beste videowerk in te zenden. Kosteloos welteverstaan, benadrukt initiatiefnemer en financierder YouTube. Een vakjury buigt zich na de inzenddeadline over de cases en maakt op een ‘mega evenement’ op 11 mei de winnaars bekend. De jury maakt zichzelf binnenkort bekend en bestaat in ieder geval uit Henriette van Swinderen, directeur van bvA. In de jury (tussen de twaalf en vijftien personen groot) zitten creatieve bureaus, mediabureaus, creators en adverteerders, zegt Van Swinderen in gesprek met deze website. De jury is samengesteld door YouTube en bvA. Er is nog niet besloten of YouTube zelf ook deelneemt aan de jury, vertelt Van Swinderen. Bij de vorige edities gebeurde dat niet.

Vier prijzen in plaats van acht

De vakjury deelt dit jaar vier prijzen uit. Zo is er de Action Driver voor de campagne die het beste demonstreert hoe YouTube gebruikt is om consumenten in real life actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld door ze te laten doneren aan een goed doel of in de rij te laten staan voor een schoenenlancering. Er is ook een Creative Innovation-prijs voor de beste creatieve campagne met impact voor het merk. De derde prijs is de Big Screen, Big Results-award, bedoeld voor video’s die gedeeld zijn op YouTube Connected TV. De winnende video heeft het grote tv-scherm zo creatief en succesvol mogelijk gebruikt om nieuwe doelgroepen te bereiken en campagneresultaten te behalen. Tot slot is er de Changemakers-prijs voor een merk dat zich met een video op YouTube het beste heeft gecommitteerd aan diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid, klimaatverandering of een ander maatschappelijk onderwerp.

Merken kunnen zich voor twee van de vier categorieën aanmelden. Vorig jaar werden er acht prijzen uitgedeeld, met Lay’s als grote winnaar.

Niet exclusief op YouTube

Een video-inzending hoeft niet exclusief op YouTube gepubliceerd te zijn, vertelt Rutger Tuit, commercieel verantwoordelijk voor YouTube in Nederland, desgevraagd. Het kan ook een video zijn die bijvoorbeeld eerder op lineaire televisie, sociale media of een ander videoplatform geplaatst is en daarna ook op YouTube gedeeld is. De flexibiliteit van YouTube heeft volgens Tuit een reden. ‘Er is af en toe een campagne die het van A tot Z voor elkaar krijgt op alleen YouTube. Maar het maakt niet uit welke reclameguru of wetenschapper je spreekt; het is wel vrij duidelijk dat je niet een campagne op één kanaal moet draaien.’

Het maakt ook niet uit of de video organisch of betaald gedeeld is op YouTube. En ook niet of het een reguliere YouTube-video is of een verticale YouTube Shorts-video.

Een ander punt van aandacht: omdat iedereen zich kan aanmelden, kunnen de inzendingen erg lokale campagnes zijn maar ook campagnes van grote merken die vanuit Nederland begonnen zijn. Nederlandse consumenten kijken namelijk veel video’s van niet-Nederlandse makers, zegt Tuit. Andersom richten veel Nederlandse creators zich ook op het buitenland – anderstalige video’s zijn immers interessant voor een groter publiek. En bieden zo potentieel ook hogere advertentie-inkomsten.  

bvA wil leden inspireren

YouTube heeft de Works Awards-prijzen volgens Tuit in het leven geroepen om creatief werk op YouTube uit te lichten en andere merken zo te inspireren om ook ‘mooie dingen op het platform te doen’.

‘En voor onze leden zijn de YouTube Works Awards een hele mooie kans om te laten zien wat ze zelf in huis hebben en om te leren van andere voorbeelden’, verklaart bvA-directeur Van Swinderen de deelname van de adverteerdersbond. ‘Voor ons is het een mooie kennisbron, ook omdat we ingezonden cases waar mogelijk delen in onze eigen webinars.’ Ze noemt meedoen aan de Works Awards ook een mogelijk opstapje voor het meedoen aan de Effies (de hoogste vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche). bvA gaat haar leden daarom – net als voorgaande jaren –  oproepen om mee te doen aan YouTube’s prijzengala.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in