Je digitale ik
De kracht van Adidas Originals is het verbinden van het verleden met de toekomst. Een lifestyle die breed omarmt wordt door de Gen-Z. Hetzelfde geldt voor de Metaverse. Alleen voelt deze doelgroep zich nog erg beperkt in het personaliseren van hun (universele) digitale ik. JAM3 creëerde een online experience waarmee je eenvoudig jouw avatar kunt creëren en direct (gratis) kunt gebruiken.
Nikeland 2.0
De avatar-sprint werd gewonnen door hun Amerikaanse tegenhanger met Nikeland. Zij maakte gebruik van het Roblox-platform: qua look and feel het kleine, schattige broertje van Metaverse dat alleen gebruikt wordt voor simpele online games.
Voor de herintroductie van de Ozworld sneaker, zocht Adidas de samenwerking met het ‘Ready Player me’ platform. Dit past niet alleen beter bij hun stoerdere imago, maar ook bij het promoten van vrije expressie. De avatars zijn namelijk vrij inzetbaar op bijna 2000 unieke (gaming) platforms en tools
Wie ben je?
Aan de hand van enkele vragen (gericht op je persoonlijkheid, niet je uiterlijk) wordt je avatar met behulp van blockchain samengesteld. Met 10 miljoen unieke combinaties, maakt het de kans erg klein dat jij je digitale dubbelganger tegen het lijf loopt.
90s revival
Lang leve ultraviolet groen en blauw. De herintroductie van de Ozworld schoenenlijn brengt je direct terug naar de jaren ‘90. De retro buttons maken het plaatje compleet. Met trendy TikTok dansjes trekken de avatars het helemaal naar anno nu. Kortom: een perfecte mix van oud en nieuw.
Gen-Z marathon
Adidas bewijst met Ozworld dat brand engagement en sales campagne heel goed hand in hand gaan. De campagne is een schoolvoorbeeld van earned media: talrijke publicaties in verschillende design en lifestyle blogs en 500.000 user generated avatars. Sterker nog: de avatars werden als NFT’s ook gretig (door)verkocht door de doelgroep zelf.
Of de Metaverse uiteindelijk het grote publiek bereikt is nog afwachten. Hiermee heeft de campagne slim rekening gehouden. Door het aanbieden van oldskool gifjes, filmpjes en afbeeldingen, bedient het ook de mainstream doelgroep. Met deze doordachte totaal aanpak, neemt Adidas wat mij betreft weer de leiding in de strijd om de Gen Z.
Enzo Greco is Creative Director bij Rōnin Amsterdam.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!