De vraag naar programmeurs, IT-ingenieurs en codespecialisten groeit in alle bedrijfstakken en ook ABN AMRO heeft meer IT-specialisten nodig. Daarom presenteert de bank vandaag tijdens tech-event The Next Web een mobiele game.
In totaal heeft de bank dit jaar 400 nieuwe IT-medewerkers nodig, vertelt communicatiemanager Erna Lammers. "Zij denken niet zo snel aan een bank als leuke werkplek, terwijl ze bij ons juist aan de slag kunnen bij grote, impactvolle projecten", legt ze uit. "Denk aan een app als Tikkie, die wordt door heel veel mensen gebruikt."
Opvallend
Om te laten zien hoe dat ABN AMRO een leuke werkgever is, brengt de bank een app op de markt. Het bedrijf en bureau Code d'Azur combineren meerdere trends met een "mobile AR escaperoom". Lammers: "We wilden iets opvallends maken dat inspeelt op de interesses van IT'ers."
Het is een game voor op je smartphone waarin de speler een wereldwijde financiële catastrofe moet voorkomen. Via verschillende stappen helpt hij Interpol om de verblijfplaats van een hacker te achterhalen. "Met de app tover je elke willekeurige ruimte om in een escaperoom", vertelt Lammers.
The Lockdown
Spelers krijgen te maken met complexe vraagstukken over thema’s als information security, blockchain en cryptocurrency. De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door bedrijf Sherlocked, bekend van de escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Ook blockchain-experts van de bank waren betrokken om te zorgen dat het verhaal en de opdrachten klopten.
De app heet 'The Lockdown' en wordt vandaag gelanceerd tijdens tech-event The Next Web. Verder brengt ABN AMRO hem onder de aandacht via (retargeting) banners, social media en influencermarketing. De app en de bijbehorende video zijn in het Engels. Lammers: "We zoeken met name werknemers in Nederland, maar veel IT-talent is Engelstalig. "
De app is onderdeel van een bredere wervingscampagne van de bank. Hij is vanaf vandaag te downloaden in de App Store en via de Google Play Store.