De zon heeft zich weer laten zien en dat betekent met z’n allen de tuinen in en de terrassen op! Tijd voor wat verfrissende campagnes. Ober, zes buitenlandse biertjes asjeblieft!
1. Het meest bescheiden biertje
Oh, die Denen en hun bier. Zo goed en zo lekker, en toch zo bescheiden gebleven.
Zou deze reclame net zo sterk zijn als Michiel Huisman al fietsend een Hollands fluitje leegdronk? Mads Mikkelsen weet klasse en traditie aan het Deense goud toe te voegen. Carlsberg volgt met deze campagne het voorbeeld van Bavaria door (na een kort uitstapje) terug te keren naar hun oude vertrouwde slogan Probably the best beer in the world. Concept besteld bij Fold7, campagne getapt door Blink Productions en geserveerd door regisseur Martin Krejci.
Van hun (valse) bescheidenheid hebben de Denen niet lang genoten. Na opbouwende feedback op Twitter -It’s like drinking the bath water your nan died in - paste Carlsberg de slogan aan. Geheel in stijl van subtiele tweets, volgde al snel de nieuwe zin: Probably not the best beer in the world.
2. Het meest beleefde biertje
We zakken af naar Zuid-Europa en bestellen een San Miguel. Misschien niet het meest gedronken bier, wel het bier dat het meest heeft beleefd.
Het script is om van te watertanden en de executie voelt heerlijk fris. Met de mash-up in filmstijl en aspect ratio was regisseur Daniel Wolfe zijn tijd ver voor (deze campagne dateert van 2012). Concept van Saatchi & Saatchi London, geproduceerd door Somesuch.
3. Het allerbeste biertje
We steken de Atlantische Oceaan over waar de trotse Mexicanen ons een goudgele Corona serveren.
Over hun claim valt te discussiëren, maar ambitie en ambacht kun je ze niet ontzeggen. Een supersterke doorvertaling, geregisseerd door Nicolas Ménard en geproduceerd door de stop-motion pro’s van Nexus. De dorstige liefhebber trakteer ik op een rijke making of.
4. Het aantrekkelijkste biertje
Deze Ierse brouwer weet van de basisingrediënten water, gerst, hop en gist iets unieks te brouwen. Guinness trekt de stoute schoenen aan en bekroont zichzelf tot het meest aantrekkelijke biertje in deze top-6.
Speciaal voor de Aziatische markt produceerde Riff Raff een schilderachtige spot waarvan ik, in tegenstelling tot het bier zelf, keer op keer kan genieten. Hiermee zet het merk zich perfect als premium merk weg.
5. Het vreemdste biertje
Speciaalbier is inmiddels bijna normaler dan pils. Er blijven uitzonderingen zoals de Israëlische Shapiro-broeders die brouwen met chocola in whiskyvaten.
Alleskunner Kobi Vogman leverde de hele commercial van concept tot eindproduct op. Met het etiket als inspiratiebron dompelde hij zich letterlijk onder in het speciale ingrediënt.
6. Het verantwoordelijkste biertje
Brazilianen bestempel je niet snel als verantwoordelijk. Wellicht dat daarom hun streven orde en progressie op hun nationale vlag prijkt. Brouwerij SKOL heeft een belangrijke boodschap: als je goed wil presteren in bed, moet je niet alle flessen proberen leeg te drinken. Wij Hollanders kozen ooit voor het stijvere ‘geniet met mate’, maar ik moet zeggen dat de Braziliaanse bewerking mij iets harder raakt.
Wieden+Kennedy past een belangrijk reclameprincipe heel goed toe: zorg voor een goede incentive als je een (belerende) boodschap hebt. In hun geval: speel in op de bedprestaties van de Braziliaan en je hebt al snel alle aandacht te pakken. Le Cube produceerde een sensuele reclame waarvan je al kijkende bijna dronken wordt.
Bottoms up en tot volgende maand!
Enzo Greco is Motion Director bij Born05
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!