Dinsdag 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Hét moment om op te staan tegen sociale onrechtvaardigheid en de kracht van vrouwen te vieren. En dat is precies wat deze drie power-activaties doen.
Nike – De Andressa Alves-pop
Bureau: Wieden+Kennedy
Als meisje kreeg de Braziliaanse voetballer Andressa Alves poppen om mee te spelen. Maar ook toen was ze al gek van de bal. Dus gebruikte ze de goedbedoelde cadeautjes om mee te dribbelen, hoog te houden en er tegenaan te schoppen. Met de Andressa Alves Doll – een pop in de vorm van een bal – bouwt Nike een krachtige brug tussen het verhaal van de FC Barcelona-aanvaller en een nieuwe generatie vrouwelijke helden.
The Female Company –Tampon Book
Bureau: Scholtz & Friends
Heel lang vielen vrouwelijke hygiëneproducten in Duitsland onder het hoge belastingtarief voor luxe producten. Om deze ‘tampontax’ aan de kaak te stellen, bedacht online retailer The Female Company het Tampon Book: 46 pagina’s vol toffe content plus 15 organische tampons. De truc: op boeken zat maar 7 procent belasting. The Tampon Book vloog de deur uit en honderdduizenden tekenden de petitie om dit onrecht uit het wetboek te halen. De campagne won prijzen over de hele wereld en nog belangrijker: het belastingtarief werd verlaagd van 19 naar 7%!
Volvo – The E.V.A Initiative
Bureau: Forsman & Bodenfors
Nog altijd gebruiken de meeste autofabrikanten alleen mannelijke dummy’s in crash tests. Daarom lopen vrouwen een groter risico om gewond te raken in het verkeer. Om dit absurde verschil in veiligheid op te lossen, begon Volvo The E.V.A. Initiative (Equal Vehicles for All). Het merk deelde 40 jaar aan eigen onderzoeksresultaten – op mannen én vrouwen – met elke autobouwer die het maar wilde hebben. De campagne werd wereldnieuws, won prestigieuze prijzen en versnelde de beweging naar gelijke behandeling in de auto-industrie.
Jesse Post is creative director bij BrandBase, bureau gespecialiseerd in brand-experiences.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!