WPP is de grote winnaar van de grote bureaureview die Coca-Cola eind vorig jaar aankondigde. Creatie, media, data en marketingtech komen bij WPP onder één dak in meer dan tweehonderd landen. Daarmee verslaat de holding Publicis Groupe, dat nog wel kans maakt op een deel van Coca-Cola's account.
WPP zet voor het miljardenaccount een team op met de naam 'OpenX'. In de beschrijving van Coca-Cola de 'wereldwijde marketingnetwerkpartner'. WPP gaat aan het werk voor het gehele drankenportfolio van Coca-Cola, dat zo'n tweehonderd merken omvat, waaronder frisdranken als Coke en Sprite, sportdranken, sappen, koffie en thee.
Manolo Arroyo, Coca-Cola's global chief marketing officer, zegt: 'Consumenten reageren op een hele ervaring. Ze scheiden de boodschap niet van het medium - en daarom hebben we een bureaumodel ontworpen dat echt klantgericht en silovrij is.'
Ook deel naar dentsu, Publicis en IPG
Ook dentsu krijgt een deel van het account toegewezen. Arroyo beschrijft dentsu als een 'complementaire mediapartner', wat neerkomt op media in Japan en Korea. Het betekent dat WPP (de GroupM-bureaus) ongeveer 90 procent van de media-activiteiten gaat doen.
Daarnaast is er nog een derde deel, waarvoor Coca-Cola een 'open source' -model heeft ontwikkeld. Publicis en IPG gaan deel uitmaken van Coca-Cola's strategische selectie van creatieve bureaus die ongeveer een derde van het marketingwerk van het bedrijf zullen krijgen. Ook Wieden+Kennedy en Anomaly staan op deze lijst. Zij waren de afgelopen tijd al verantwoordelijk voor verschillende Coke-campagnes.
Accenture Interactive werd eerder in de review van de lijst geschrapt.
UM (IPG) verliest na lange tijd het media-account in onder meer Noord-Amerika, maar ook in Nederland. Creatief zusterbureau McCann zal waarschijnlijk wel voor Coca-Cola aan de slag blijven. Starcom (Publicis Groupe) had het media-account in handen in grote delen van Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië en verliest dat aan WPP.
Insiders melden aan Adage dat MediaCom (GroupM) het media-account in handen krijgt in elke markt, behalve Japan.
Bereik
Arroyo sprak over WPP als holding met het beste bereik. Dat bereik is een grote factor, omdat Coca-Cola een 'netwerkmodel' probeert uit te bouwen waarin (creatieve) vraagstukken op wereldschaal worden aangepakt en lokaal worden aangepast. Het is een belangrijke strategieverschuiving voor een bedrijf dat in het verleden meer in silo's werkte.
Coca-Cola besteedt momenteel iets meer dan 4 miljard dollar aan marketing wereldwijd.