Trending deze week: what about Facebook? 

Niet cool, wel cruciaal: hoe zet je Facebook optimaal in voor je merk?

In een digitale wereld waar Gen Z en video de baas zijn, is Facebook niet meer “hot and happening”. Maar het Gen X platform heeft echter wel nog steeds de meeste actieve gebruikers wereldwijd, en blijft een cruciale verbinding voor vele communities. Gen Z bereiken met POV video’s en straat interviews? Nee, daarvoor is Facebook niet de holy grail, maar wel blijft het een platform dat voor merken erg relevant kan zijn voor het bereiken van de “oudere doelgroep”. Maar hoe doe je dat dan het beste? Wij zijn voor jou in het algoritme gedoken. 

Welke metric is key op Facebook? 

Facebook is een community-oriented platform, waar de nadruk ligt op actieve betrokkenheid. Op TikTok en Instagram wordt actieve betrokkenheid gemeten door kijktijden. Passief scrollen en videoconsumptie is hier gebruikelijker, waardoor kijktijden cruciaal zijn voor het meten van de prestaties van content. Op Facebook werkt het anders! Hier worden comments gezien als actieve betrokkenheid. Hoe meer reacties je krijgt, hoe groter de kans dat je content bij een groter deel van je doelgroep terechtkomt. Dus, focus op posts die gesprekken op gang brengen!

Wie krijgt voorrang? 

Facebook geeft voorkeur (en dus voorrang…) aan persoonlijke connecties, wat betekent: persoonlijke accounts. Die zorgen voor een hoger aantal sociale interacties (aka comments), wat aansluit bij hun missie om “mensen dichter bij elkaar te brengen”. Hierdoor is het moeilijker voor merken om organisch in feeds te verschijnen. Tips voor merken? 

  • Community management is key! Wees actief in de comments, ook op de posts van je volgers. 
  • Moedig volgers aan om je merk te taggen, zodat deze kunnen verschijnen in de feeds van hun vrienden.
  • Zijn er relevante Facebookgroepen die aansluiten bij jouw merk? Be in the comment section! 

Wil jij het Facebooks algoritme hacken? Dan raden wij vooral aan om jouw content te analyseren en te kijken naar wat het beste aansluit bij jouw doelgroep. Kleine tip : let hier dus vooral op actieve betrokkenheid.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie