Niet elk concept gaat door en dat is oké. Bij Megawatt zijn we proactief en pitchen we, zowel bij bestaande accounts als prospects, snelle ideeën als inspiratie of trigger. De waarde van snelle conceptcreatie in de wereld van ‘uurtje-factuurtje’ is wat ons betreft cruciaal.
Onderzoek wijst uit dat het traditionele ‘uurtje-factuurtje’ model in de dynamische bureauwereld onder druk staat. Klanten verwachten meer voor minder budget en krijgen geen energie van ellenlange trajecten. Jesse van Maanen, Creative Director Megawatt licht toe “Deze ontwikkeling sluit perfect aan bij onze visie. Door te werken met creatieve sprints laten we zien dat sterke ideeën niet altijd een maandenlang proces vereisen. Dit past in de trend van meer flexibiliteit en onafhankelijkheid van traditionele modellen.” Het werkt alleen als merken meer investeren in strategische samenwerkingen met als voordeel dat niet ieder concept dus meteen een volledige campagne commitment met zich meebrengt. Jesse voegt toe; ook bij ons ziet niet ieder concept het daglicht maar de waarde van deze concepten bewijst zich vaak in de toekomst. Wat je nodig hebt? Een goede klantrelaties met korte lijntjes en weten wat er speelt. Dan zie je kansen.
“Met een creatieve sprint kom je tot ideeën waar je zelf in een jaarplan of bepaalde KPI nooit aan gedacht had”
Onze snelle sprints dienen niet alleen als ‘creatieve spielerei', vervolgt Jesse, maar bieden ook strategisch een enorme waarde. Ze maken merken bewust van hun potentieel en helpen hen out-of-the-box te kijken zonder dat daar direct grote investeringen tegenover staan. Dit sluit aan bij de trend dat klanten meer flexibiliteit willen en het liefst resultaatgericht werken. Stel jezelf de vraag; kies je liever voor een samenwerking waarbij je van tevoren probeert te bepalen wat het op gaat leveren óf verken je liever de potentie en merkmogelijkheden uit de markt?
“Weg van de traditionele media waar grote budgetten resultaten moeten moeten behalen. Een creatief en sterk idee heeft deze exorbitante mediabudgetten helemaal niet nodig”
De tijd van van het copy-pasten van de merkboodschap op tientallen verschillende touchpoints is voorbij. Dit is ‘schieten met hagel’ terwijl we tegenwoordig zoveel tools hebben om de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep te laten landen.
“360º activeren daar waar je concept en merk ertoe doet en waar jouw doelgroepen en sub-culturen het relevant vinden”
Het gaat om weten wat speelt: in de markt én in de wereld. Hier zijn we goed in, vervolgt de Creatief Directeur. Hierdoor kunnen we lange concept-trajecten ondervangen door korte conceptsprints. Vanuit daar kiezen we een richting en gaan we de diepte in. Niet andersom. En het mooie is; daar heb je eigenlijk helemaal geen briefing of reeds ingekocht mediaplan voor nodig.
Wat we met onze creatieve sprints willen laten zien is dat er in korte tijd veel mogelijk is, zegt Jesse. Het hoofdingrediënt om écht impact te maken is een intensieve samenwerking tussen bureaus en merken. Een relatie waar de lijntjes kort zijn en waar een creatief vrij is om ‘even’ een ideetje op whatsapp te zetten. Want voor je het weet heb je iets nieuws te pakken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!