Waar zijn de pr-bureaus die creatieve concepten ontwikkelen?

Jacqueline Bosselaar, directeur van Het PR Bureau en ADCN-jurylid, over de uitreiking van de Lampen en het ontbreken van pr-bureaus.

Jacqueline Bosselaar, directeur van Het PR Bureau en ADCN-jurylid
Het PR Bureau

Door Jacqueline Bosselaar

De Nationale Opera & Ballet vormde deze week het toneel voor de bekroning van het meest rake werk van ‘onze’ creatieve toptalenten. De ADCN Awards Show 2018 liet zien dat Nederlandse creativiteit leniger en eleganter is dan ooit.

Het team Thijs Bontje en Daniël te Lindert van N=5 domineerde. Hun Evert_45 was goed voor de Grand Prix, twee keer goud, een keer zilver en drie keer brons in vijf categorieën, en dus uitermate 'lenig'.

Natuurlijk ben ik ook ontzettend blij met de vijf Lampen voor Get the Flow van Vodafone onder creatieve leiding van Ed van Bennekom en Jasper Diks van DDB & Tribal Amsterdam, waar wij als bureau aan mochten meewerken.

Een diepe buiging

Maar de grote verrassing voor mij was het waanzinnige en elegante werk voor Marc Jacobs: The A-Z of Music, gemaakt door Dave Harrington en Charlotte von Kotze van Vice en Sam de Jong van Halal. 

De introductie van de jury verraadde al de schoonheid ervan: ‘As if someone dropped some acid in your morning coffee. It is like a doorway to that place we call creativity, where raw passion, escapism and tribalism spark the fire of our collective mojo. If craft can make you feel this, it must be golden. Deep bow from jury and no doubt the audience.’

 

Een slimme en impactvolle pr-stunt

Als ambassadeur PR & Influence van ADCN keek ik extra aandachtig naar cases met een hoofdrol voor PR en influencers. In de categorie PR & Influencer categorie werden dit jaar twee bronzen Lampen uitgereikt. Een bescheiden oogst, zou je denken, maar een ADCN Lamp winnen, doe je niet zomaar.

De eerste terechte en jaloersmakende winnaar was A comedian’s worst nightmare van Grey Amsterdam. Ze bedachten een slimme en impactvolle PR-stunt door een stand-up comedian te confronteren met een niet-lachende zaal. Ze ‘creëerden’ zo veel aandacht voor de relatief onbekende spierziekte FSHD, die vaak als eerste de spieren in het gezicht aantast.

6 minuten tegen stress

De andere terechte winnaar, Six Minute Stories van Dawn & Hagens, werd geroemd vanwege de gedurfde keuze om jongeren te bereiken met een gedrukt (literair) boekje. Met dit product wordt niet alleen het onderwerp ‘stress & burnout’ op de kaart gezet voor zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, maar ook een oplossing geboden voor het probleem. Want zes minuten lezen werkt – en dat is bewezen – stress verlagend.

Ik had overigens verwacht dat ook School for Justice van J. Walter Thompson Amsterdam voor stichting Free a Girl een Lamp zou winnen. Het oprichten van een school voor slachtoffers van kinderprostitutie, die een opleiding krijgen tot advocaat of openbaar aanklager, zorgt niet alleen voor een waanzinnig deelbaar verhaal op de korte termijn, maar is tevens een lange termijn oplossing voor kinderprostitutie in India. Maar zoals gezegd: een Lamp winnen, doe je niet zomaar.

Pr-bureaus ontbraken

Wat mij verder opviel, en dat verbaasde me behoorlijk, was dat de pr-bureaus als inzenders op de genomineerdenlijst ontbraken. Waar zijn de pr-bureaus die de creatieve concepten ontwikkelen? Creativiteit speelt een sleutelrol bij goede pr. Kijk alleen al naar de allerbeste internationale campagne van het afgelopen jaar: Fearless Girl. Dus inzenden die cases, collega-bureaus! Helemaal nu uit een analyse van het internationale marketing-onderzoeksbureau WARC blijkt dat effectieve campagnes steeds meer op pr leunen.

Waar ligt dit aan? Ik hoor graag de  meningen en ideeën hierover uit het vakgebied, want ik zet me als ambassadeur PR & Influence van ADCN in om creativiteit in ons vak te verbeteren. 

Jacqueline Bosselaar is mede-oprichter en ceo van Het PR Bureau

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie