Premium

Jordi van de Bovenkamp van Boomerang Agency naar MediaMonks

‘Ik wil bewijzen dat ik ook buiten het warme Boomerang-nest een succesvol creatief kan zijn.'

Jordi van de Bovenkamp

Jordi van de Bovenkamp (36) stopt als creative-director bij Boomerang Agency en gaat begin december (2019) aan de slag als creative director bij MediaMonks. Hij gaat onderdeel uitmaken van het MediaMonks Europe team dat opereert vanuit Amsterdam en dat bestaat uit onder meer Jeroen van der Meer, Sicco Wegerif en Frank van der Rooijen.

Van de Bovenkamp was 8 jaar geleden de eerste werknemer van Boomerang Agency en zag het bureau uitgroeien tot een volwaardige sparringpartner voor grote merken als Heineken, Samsung en Campina op het gebied van social. Bij Boomerang werken inmiddels ruim 100 mensen. Adformatie spreekt Van de Bovenkamp op de ochtend van zijn laatste werkdag bij Boomerang .

‘Ik doe dit niet elke dag,’ zegt Van de Bovenkamp over zijn aanstaande baanwissel. Dat blijkt een understatement. ‘Om eerlijk te zijn heb ik er lang over moeten nadenken, het was geen gemakkelijke beslissing voor een trouwe labrador als ik.'

De meeste huidige collega’s of zakenpartners beschouwt Van de Bovenkamp als ‘goede vrienden’ (‘ik heb maar één telefoon’) en hij komt superlatieven te kort als het gaat over zijn aanstaande ex-werkgever. Vanwaar dan toch deze change of scenery? 

Verknocht aan collega’s

De samenwerking tussen Van de Bovenkamp en Boomerang begon bij het begin van de laatste. Hij werd in 2011 als de stagiair niet meetelt  -'een onwijs aardige kerel trouwens’ - formeel de eerste werknemer van Boomerang Create, dat toen net was begonnen met de transitie van ‘kaartjesfabriek’ naar creatief bureau. 

De overstap toen ging niet over een nacht ijs. ‘Ik heb na mijn studie bouwkunde vijf jaar voor een architectenbureau gewerkt. Al mijn weekenden en vrije uren besteedde ik in de jaren voor 2011 al aan creatieve opdrachten voor Boomerang. Reclame-werk vond ik eigenlijk veel leuker, maar ik was erg verknocht aan mijn collega’s. Eigenlijk ben ik daarom twee jaar te laat begonnen bij Boomerang.’

Losweken op vakantie

De goodbeye-speech voor de afscheidsborrel vanavond bij Boomerang heeft hij al geschreven. Ook ditmaal twijfelde Van de Bovenkamp en ook deze keer was de goede band met de collega’s de voornaamste oorzaak van de zorgen. ‘Veel collega’s zijn er in de loop der jaren vrienden van mij geworden. Het voelt als het achterlaten van een familie.'

Na het besluit om bij MediaMonks te gaan werken moest er een vakantie aan te pas komen voor Van de Bovenkamp om hem ook gevoelsmatig wat los te weken van zijn werkgever.‘Ik ben net voor het eerst in vijftien jaar op een wat langere vakantie geweest. Zuid-Afrika. Ik was gezien mijn honkvaste aard bang dat ik daar ineens spijt zou krijgen van mijn beslissing. Dat was niet het geval, ik kon afstand nemen en dat was goed. Ik kreeg juist meer zin in de nieuwe uitdaging, maar het afscheid valt me nog steeds zwaar.’

Voorliefde Heinekenaccount

Van de Bovenkamps voorliefde voor het Heinekenaccount was ook een reden om blijven. Heineken koos in 2011 al voor Boomerang om de bierbrouwer ‘social smoel te geven’ . Van de Bovenkamp werd trekker van het project en aanspreekpunt voor de klant. Een mooie periode met veel hoogtepunten,’ met name het werk dat ik tijdens Olympische Spelen in Sochi, Rio de Janeiro en afgelopen jaar PyeongChang voor Heineken mocht doen, zal me altijd bijblijven. Drieënhalve week in een soort war-room via de sociale kanalen laten aan Nederland zien wat er in het Heineken-huis gebeurt. Fantastisch!’

De (voor)liefde met Heineken is zeker wederzijds. Rob van Griensven, jarenlang opdrachtgever namens Heineken voor Boomerang, beaamt dit volmondig. ‘Jordi is naast een goede copywriter en visueel sterk; hij weet daarbij wat  hip & happening is in de samenleving en kan dit vertalen naar een continue stroom van goede content. Hij werkt eigenlijk vanuit een continue brief. Complexe zaken weet hij te filteren voor het merk weet dit vervolgens met een moddervette knipoog in toegankelijke en aansprekelijke content te veranderen. Dat is een kwaliteit.’

Van Griensven benadrukt het voordeel van Van de Bovenkamps amicale houding: ‘Als creatief praat hij met mensen uit alle organisatielagen van de klant, niet enkel de ceo’s of strategen. Zijn betrokkenheid is uniek en helpt enorm om eventuele misvattingen over en weer snel glad te strijken.’

Nieuwe uitdaging

Fijne collega’s, genoeg waardering, uitdagende accounts, Van de Bovenkamp voelde zich als een vis in het water bij Boomerang. Het bureau met groeide vanaf 2011 in rap tempo van een tienkoppig creatief kantoor tot het full-service bureau van honderdtwintig medewerkers dat het nu is. Van de  Bovenkamp groeide mee, kreeg meer verantwoordelijkheden, moest wat meer managen, werd nog een betere pitcher en manifesteerde zich steeds vaker als gezicht op tv. ‘Ondanks al die extra taken wist ik altijd bij de kern te blijven: creëren, ik doe niets liever. Gelukkig mag ik dat ook bij MediaMonks blijven doen.’ 

Hij groeide mee, maar vergroeide ook met Boomerang. Op termijn misschien wel iets te veel. Van de Bovenkamp: ‘al krijgen de muren een andere kleurtjes of zit je op een nieuwe bureaustoel, het blijft dezelfde plek. Toen MediaMonks mij benaderde besefte ik dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging.’

Het warme nest verlaten

MediaMonks is een internationaal  bureau dat grotere accounts beheert dan Boomerang doet. Voor Van de Bovenkamp speelde dat zeker mee in zijn overwegingen. Toch was dat niet het voornaamste motief om weg te gaan, zo legt hij uit: ‘Een vriend van me zei me, je speelt net als Frenkie de Jong bij Ajax en nu belt Barcelona. Leuk gezegd, maar dan doe je Boomerang te kort. Zij zijn enorm veelzijdig geworden. Het ligt anders. Ik ben opgegroeid bij Boomerang, er  groot geworden, voor mij voelt het als een soort kraamkamer Ik wil nu wel eens bewijzen dat ik uit buiten dit warme nest creatief kan zijn. Vooral aan mijzelf.’

Van de Bovenkamp krijgt bij MediaMonks Europe ongeveer dezelfde rol als hij had bij Boomerang. Behalve creëren en creativiteit aanjagen, gaat hij zich inzetten voor  ‘de voorkant’ van de MediaMonks, ‘dus veel pitchen, ideeën bedenken en presenteren. Eigenlijk niet anders dan wat ik gewend was te doen, ik trek gewoon de lijn door bij een iets grotere organisatie.’ 

En al die bevriende oud-collega’s en ex-klanten? ‘Die blijf ik gewoon zien hoor.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie