5 redenen waarom creatieve bureaus geen reclame voor de fossiele industrie moeten willen maken

Past het nog bij deze tijd om reclame te maken voor de fossiele industrie? Een groeiende groep creatieve bureaus vindt van niet.

Gezamenlijk zijn ze op missie om collega-bureaus hierin mee te krijgen. Bas Welling van Wefilm geeft 5 argumenten waarom de hele creatieve industrie mee zou moeten doen.

Fossiel no deal is een verdrag van creatieve bureaus waarin beloofd wordt om geen promotie meer te maken voor fossiel personenvervoer of fossiele industrie. Nadat het initiatief enkele weken geleden door circa 20 bureaus gelanceerd werd, zijn er inmiddels ruim 60 bureaus aangesloten. Ook freelancers melden zich massaal aan. Dit zijn wat mij betreft 5 redenen waarom iedereen mee zou moeten doen.

1. Wees een leider, geen volger

Vroeg of laat zal de overheid fossiele reclame gaan verbieden, zoals dat nu al gebeurt bij reclame voor tabak, online gokken en wapens. Waarom wachten tot zo’n verbod als je als industrie zelf verantwoordelijkheid kunt pakken? De creatieve industrie heeft in het verleden vaak de rol van voorloper gepakt, en lijkt nu volgzaam te worden. Een breed gedragen initiatief vanuit de branche stimuleert Den Haag bovendien in het maken van het juiste beleid.

2 . Help de vooruitgang in plaats van de oude wereld

We weten dat reclame voor een vliegreis naar Parijs werkt. Maar we weten ook dat dat niet bijdraagt aan een betere wereld. Door onze creativiteit collectief in te zetten voor duurzamere alternatieven gaat Nederland sneller om. En gaan bedrijven die nu afhankelijk zijn van fossiele grondstoffen ook sneller om.

We krijgen regelmatig de feedback dat uitsluiting van bedrijven niet verstandig is, omdat elk bedrijf hulp verdiend bij een transitie naar een betere wereld. Maar wij sluiten geen bedrijven uit, we sluiten sommige producten van die bedrijven uit. Daarmee willen we onze kracht juist inzetten om hun transities te versnellen. En dat doen we niet door dieselauto’s of vliegvakanties gewiekst aan de man te brengen. Wel door laadpalen, treinvakanties of vakanties in eigen land te promoten, en dat doen we graag voor ze.

3. Kies bewust voor wie je werkt

B Corp is hot: steeds meer bedrijven streven naar een B Corp certificering. Maar wat ons opviel is dat diverse creatieve bureaus met een B-Corp certificering dit verdrag niet wilden of konden ondertekenen.

Als creatief bureau maak je vooral impact door je creativiteit in te zetten voor de juiste doelen, en niet alleen door je eigen organisatie intern op orde te hebben. Als een B-Corp organisatie haar geld vooral verdiend met het promoten van de fossiele industrie, wat is dat
 
label dan waard? De keuze voor welke klanten je wel of niet werkt is, zeker in de creatieve industrie, cruciaal voor je eigen footprint en legacy.

4 . Verwelkom nieuwe klanten

Steeds meer merken stellen maatschappelijke doelen naast commerciële doelen. In hun zoektocht naar creatieve hulp zullen ze in stijgende mate een oprechtheid willen voelen dat hun partners diezelfde maatschappelijke doelen onderschrijven. Gaat een bedrijf haar duurzaamheidscampagnes laten maken door een bureau dat ook voor de fossiele industrie werkt? Ik heb het sterke geloof dat steeds meer marketeers hun supply chain zullen gaan toetsen op oprechtheid, en dat het verdrag ondertekenen je dus klanten kan opleveren.

5. Win op de arbeidsmarkt

Tal van bureaus hebben moeite om het juiste talent te vinden. Vooral jong talent wil zich in steeds sterkere mate inzetten voor iets dat de wereld vooruit helpt. Vrijwel alle contactpersonen bij bureaus die het verdrag niet ondertekenen, zouden persoonlijk wel graag mee willen doen maar mogen niet van bovenaf. De investering die je doet met het tekenen van dit verdrag, verdien je terug op de arbeidsmarkt en in loyaliteit van je werknemers.

Ik begrijp natuurlijk goed dat voor menig creatief bureau het ingewikkeld is om van de ene op de andere dag klantrelaties op te zeggen om een verdrag als dit te onderschrijven. Een thema als dit is niet gebaat bij dogmatisch denken of handelen. Tegelijkertijd moeten we met z’n allen de goede kant op bewegen, en hopelijk werkt dit verdrag als een zetje dat bureaus over de streep trekt. Wellicht nu, anders straks. Als je mee wilt doen, meld je je aan via fossielnodeal.nl.

Bas Welling, mede-oprichter Wefilm

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Alexander Rutges
Ok maar hoe ver gaat dat dan Bas? de eigenaar van Booking.com, waar jullie voor werken, investeert net zo goed in fossiele grondstoffen. Dat mag wel?

"in line with their sustainability efforts, Vanguard has put out a number of statements aimed at tackling climate change within their portfolios and the world at large. Despite these statements, the company still continues to have companies within their investor portfolios, such as ENAP Sipetrol, CPNC, and Petroamazonas,[27] all of which contribute to fossil fuel production and the furtherance of climate change."
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rinie Vugts
Er blijven genoeg klanten en medewerkers die juist niet voor zo’n bureau willen werken omdat ze ze komen voor goed werk en niet voor een modisch politiek statement.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie