The Rookie of the Year Speaks: Renee van den Oetelaar

Een interview met Renee van den Oetelaar over succes, de toekomst van de reclame- en marketingindustrie en werk om trots op te zijn.

Op dinsdag 3 september 2024 vindt voor de zestiende keer het Legend Diner plaats. Een bijzondere avond die volledig in het teken staat van de mensen die in het verleden, heden en de toekomst een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan de ontwikkeling van het marketingvakgebied. In de aanloop naar het Legend Diner gaat Brian Hirman (Director M&A bij iO) in gesprek met de drie winnaars van het laatste diner. Brian is bestuurslid bij de VIA en verantwoordelijk voor de vernieuwing van het Legend Diner, een jaarlijkse traditie die in 2006 is ontstaan vanuit de VEA. 

In dit derde en laatste gesprek spreekt Brian met Renée van den Oetelaar die vorig jaar de eerste ‘Rookie of the Year’ Award overhandigd kreeg, over talent, de toekomst van de reclame- en marketingindustrie en werk om trots op te zijn.

Renée, met Boomerang FT. geef je jonge creatieven de kans om zowel individueel als samen aan projecten te werken. Nu ben je zelf door je collega’s uitgeroepen tot een VIA Legend als Rookie of the Year en dat ook nog als allereerste. Wat is het eerste wat in je opkomt als je terugdenkt aan de uitreiking?

Vooral trots. Het voelt voor mij echt als erkenning op dat ik iets cools heb neergezet en dat dit gezien wordt. Waar ik dagelijks zie dat FT. een succesvolle (nieuwe) business binnen de industrie is geworden. Daar was deze award ineens een trofee op mijn eigen aandeel, superleuk om die aandacht en erkenning ineens te krijgen.

Waarom denk je dat je vakgenoten juist jou deze erkenning gunnen?

Dat is natuurlijk lastig om over jezelf te zeggen, maar ik denk dat het komt omdat ik met het opzetten van Boomerang FT., en dat op jonge leeftijd, impact heb gemaakt voor de industrie op het stuk ‘talent’. Boomerang FT. is een nieuw agency model dat next gen creative talent een podium geeft en client-facing maakt vanaf briefing moment.

Jong talent een podium bieden, was exact ook voor VIA de reden waarom wij aan een evenement met zo’n lange historie als het Legends Diner nieuwe awards zoals die van ‘Rookie of the Year’ hebben toegevoegd. Hoe kijk jij persoonlijk tegen deze verandering aan?

Erg goed, ik denk dat het belangrijk is dat ook op dit soort events en industrie-vieringen er letterlijk een podium komt voor jong talent binnen de industrie. Deze zichtbaarheid kan een boost geven aan hun netwerk en verdere carrièrepad, als in: dat heb ik zo zelf wel echt ervaren. Je voelt je gezien en maakt onderdeel uit van een groep inspirerende mensen met bakken aan ervaring. Dat is heel cool om te beseffen. Alle gasten van deze avond, en dat zijn niet de minste in de industrie, kwamen op mij over alsof ze ook echt erg openstaan voor mijn visie en kijk op de veranderende industrie, heel leuk en interessant om inhoudelijke gesprekken daarover te hebben.

Renee van den Oetelaar & Charley Peereboom
Charley Peereboom reikt de prijs uit aan Renee van den Oetelaar tijdens het Legend Diner in 2023

Wat zijn enkele van de belangrijkste lessen die je hebt geleerd tijdens je eerste jaren in de reclame- en marketingindustrie, en hoe hebben deze je geholpen om snel te groeien en Rookie of the Year te worden?

Wees méganieuwsgierig, denk écht out of the box, zeg wat je denkt, omdat jouw perspectief hetgeen is dat de industrie juist nodig heeft en ook echt graag wil horen. Als je een goed idee hebt, zorg dat dit idee gehoord wordt door personen die je kunnen helpen het te realiseren. In mijn geval was dat bijvoorbeeld het idee van FT. wat ervoor heeft gezorgd dat de juiste mensen binnen bij Boomerang Agency, onderdeel van Publicis Groupe, ‘aan’ gingen.

Verder is het vooral belangrijk dat je van je (creatieve) passies, inspiratie en interesses je kompas voor je carrière maakt. Blijf in jezelf geloven, zorg dat je flexibel bent en zorg dat je jezelf blijft challengen om on top of culture te zijn en de tijdsgeest van vandaag en de belevingswerelden van je audience daarin kan vertalen voor jezelf, wat is je eigen perspectief daarin? Op die manier blijf je puur en val je júíst op.

Wat denk je dat de belangrijkste voorwaarde is voor een succesvolle start in de reclame- en marketingindustrie?

Be out there! Ervaar hoe de industrie en de wereld van brancheverenigingen in elkaar zitten. Ga netwerken, word lid van taskforces, ontmoet nieuwe mensen, houd altijd je oren en ogen open, ga het gesprek aan, luister goed en ontdek welke topics top of mind zijn. Dan ga je vanzelf connecties leggen, en deze connecties kunnen zomaar de gewilde creatieve thoughtstarters zijn voor pitches, new business of een compleet nieuw businessmodel 

Be out there! Ga netwerken, word lid van taskforces, ontmoet nieuwe mensen, houd altijd je oren en ogen open, ga het gesprek aan, luister goed en ontdek welke topics top of mind zijn. Dan ga je vanzelf connecties leggen.

Op welke projecten van de laatste maanden ben je het meest trots en waarom?

Poeh, heb je even? Op dit moment werken we aan een heel gaaf rebranding-project voor alle maritieme opleidingen van Nederland waarmee ze de volgende generatie studenten gaan aantrekken. De campagne hebben we samen met studenten, docenten, alumni en organisaties van het toekomstige werkveld van de studenten zoals scheepswerven en rederijen gemaakt. En als je kijkt naar de laatste maanden, dan ben ik vooral erg trots op ons werk voor de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De next gen is bekend met de Week Zonder Vlees & Zuivel en staat er voor open om eraan mee te doen. Hun ouders daarentegen minder, want ‘wat de boomer niet kent, dat vreet ie niet’. Om dit te veranderen, hebben we een awareness-campagne ingericht die via de next gen hun ouders moest bereiken in de vorm van een ‘onderonsje’ en het exposen van het traditionele gedrag van hun ouders. En met succes. In totaal heeft deze campagne een organisch bereik van 1,9 miljoen behaald! En heeft de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (in Nederland) een recordaantal deelnemers gehad dit jaar! Voor mij hét bewijs dat Boomerang FT. als geen ander in staat is om de next gen consumers (én hun peers) te bereiken.

Over de volgende generatie gesproken, wat is jouw visie op de toekomst van de reclame- en marketingindustrie?

Merken zouden meer en meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen, ook in reclame en social media. Helemaal omdat we zien dat daar de behoefte zo groot is. Prestatiedruk, stress, misinformatie en privacy, de druk onder jongeren is groot en ik ben van mening dat adverteerders zichzelf goed in de spiegel moeten aankijken om te zien wat hun bijdrage hieraan is. En dat is geen overbodige luxe, gezien al deze ontwikkelingen. Ik verwacht dat social media in mindere mate geconsumeerd gaat worden.

De impact van social media wordt dus minder, maar wat wordt jouw impact? Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Ik ambieer het om over ongeveer vijf jaar over te stappen naar merk-zijde. Aan die kant wil ik als (young) CMO een visionaire uitdaging creëren die een merk-transformatie van media-driven naar een culture-driven marketingstrategie zal omvatten. Ik vind het een van de vetste uitdagingen om een merk, (het liefst unexpected), écht part of consumer culture te maken.
 

Op dinsdag 3 september vindt voor de 17e keer het Legend Diner plaats. Een exclusief diner voor genodigde bureaudirecteuren en leiders uit het marketingvakgebied. Tijdens het diner worden mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het vak in de spotlight gezet. Wie wordt er dit jaar terecht geroemd en toegevoegd aan de hall of fame

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →