The VIA Most Valuable Player speaks: Rogier IJzermans

Een interview met Rogier IJzermans over succes, de toekomst van de reclame- en marketingindustrie en werk om trots op te zijn.

Op dinsdag 3 september 2024 vindt voor de zeventiende keer het Legend Diner plaats. Een bijzondere avond die volledig in het teken staat van de mensen die in het verleden, heden en de toekomst een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan de ontwikkeling van het marketingvakgebied. In de aanloop naar het Legend Diner gaat Brian Hirman, Director M&A bij iO, bestuurslid bij de VIA en verantwoordelijk voor de vernieuwing van het Legend Diner, in gesprek met de drie winnaars van het laatste diner. Dit keer spreekt Brian met Rogier IJzermans, founder & CEO van ACE en winnaar van de Most Valuable Player Award. Een openhartig gesprek over iconen, historie en de toekomst van data, tech, creatie, media.

Rogier, jij bent de eerste die in de Hall of Fame is opgenomen als de Most Valuable Player.

Nou, als we heel eerlijk zijn, Darre van Dijk was de eerste, maar toen heette de award nog Today’s Legend Award. Ik ben dus officieel de tweede.

Dat is nog steeds een bijzondere prestatie.

Zeker, het is een eer zelfs. Ieder vak is gebaat bij iconen. Dit kunnen tradities, gebeurtenissen of mensen zijn. Ik vind het Legend Diner hierbij horen. We eren de mensen in het vak die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd. Ik vind dat iets moois, dat je als vak moet koesteren. Het is natuurlijk extra leuk dat je dan op zo’n avond ineens hoort dat jij er zelf een bent geworden. Wat ik oprecht niet wist van tevoren. Een mooie herinnering dus!

Waarom denk je dat jij hem gewonnen hebt?

Ik denk dat wij met ACE in korte tijd iets bijzonders hebben neergezet. Door culture aan tech te koppelen, proberen we dingen echt anders te doen. Met Club ACE willen we een bijdrage leveren aan onze creatieve industrie in de bredere zin, met events, shows, exposities. Ons doel is om een modern geluid in ons vak te creëren. En dat is ook nodig als je het mij vraagt. Als we niet opletten, slapen we rustig in en worden we als industrie vervangbaar. En dat is natuurlijk het laatste dat we willen. Onze industrie heeft een enorme power: namelijk de kracht van verbeelding en creativiteit. Let’s use it. En daarbinnen pionieren is het leukste dat er is. En dat lukt aardig. Maar we zijn pas net begonnen en ik doe het natuurlijk niet alleen. Ik zie mezelf meer als de ‘aanstichter’, zoals Lodewijk van der Peet het ooit mooi beschreef.

Onze industrie heeft een enorme power: namelijk de kracht van verbeelding en creativiteit. Let’s use it.

Als voormalig VEA-event was het Legend Diner logischerwijs georganiseerd ter ere van en voor de creatieve bureaus. Ikzelf ben binnen het VIA-bestuur verantwoordelijk voor de vernieuwing van het Legend Diner. Hoe kijk jij persoonlijk tegen deze verandering aan?

Het mooie van de nieuwe awards, zoals Most Valuable Player, is dat het iemand eert die nog vol in het vak zit. Daar waar de Legend award voornamelijk mensen prijst uit het verleden. Ik denk dat het allebei belangrijk is. 

Heb je op zakelijk vlak nog iets gehad aan het winnen van de award?

Net als in ons vak geloof ik niet dat één wapenfeit het verschil maakt. Het is de optelsom van wapenfeiten en consistentie over de lange termijn. Wat ik daarom met name aan de nieuwe generatie wil meegeven, is dat vasthoudendheid een sterke en in mijn ogen onderbelichte eigenschap is. Te snel het koppie laten hangen en overstappen naar iets anders, maakt niet het verschil.

Wat zijn verder voor jou nog belangrijke voorwaarden om succesvol te zijn?

Ik zie ons vak breder dan alleen reclame. Ik kijk liever naar de creatieve industrie in zijn geheel en daarbinnen zijn art, culture, tech, marketing, innovation and business net zo belangrijk. Succes zit hem in de integratie van al deze onderdelen, want met communicatie alleen gaan we het verschil niet meer maken. Onze kracht als industrie zit in creativiteit en innovatie. Noem mij één andere industrie die dit kan bieden.

Darre van Dijk & Rogier Ijzermans
Darre van Dijk reikt de prijs uit aan Rogier IJzermans tijdens het Legend Diner in 2023

Maar alleen met creativiteit en innovatie kun je het toch ook niet redden?

Wel als we ons altijd blijven ontwikkelen en kritisch naar onszelf blijven kijken, dan zijn we als geen ander in staat om merk-denken (belofte) te koppelen aan business-groei (bewijs). Met alleen reclame gaan we de wedstrijd niet meer winnen.

Wat doe je om zelf creatief en innovatief in je werk te blijven?

Ik zorg ervoor dat ik mij altijd omring met mensen die een ander perspectief hebben en mezelf blijf openstellen voor hun inbreng. Altijd. Dit kunnen jonge mensen zijn, of juist oudere mensen met een andere culturele achtergrond, of die een ander vak beoefenen, of juist een andere discipline binnen ons vak. Ik geloof in het creëren van kruisbestuiving tussen die verschillende groepen mensen. Daar zit de energie.

Als je terugkijkt naar alles wat je hebt bereikt, waar ben je dan het meest trots op?

Dat vind ik een lastige vraag, ik ben namelijk niet iemand die terugkijkt, maar altijd zijn blik op de toekomst gericht heeft. Waar gaat de markt naartoe, waar moeten we zijn over drie jaar, wat zijn de beste stappen dit jaar, hoe moet ik mezelf en mijn team ontwikkelen om daar te komen? Om dat vervolgens allemaal te bereiken, daar haal ik mijn trots en kracht uit. Ik wil daarom altijd nieuwe dingen creëren. Bijvoorbeeld een club mensen bij elkaar brengen die samen een nieuwe beweging vormen. Of het samenwerken met klanten op een gezamenlijke missie. Het neerzetten van iets iconisch als Club ACE, daar word ik blij van. In het begin ben je trots op het werk dat je zelf hebt gemaakt. Daarna word je trots op de mensen in je team die het werk maken. Nu zit ik in een fase waarin ik trots ben op veranderingen die ik kan creëren in de industrie. Ik hoop dat ik ooit een inspiratiebron voor anderen zal zijn.


Op dinsdag 3 september vindt voor de 17e keer het Legend Diner plaats. Een exclusief diner voor genodigde bureaudirecteuren en leiders uit het marketingvakgebied. Tijdens het diner worden mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het vak in de spotlight gezet. Wie wordt er dit jaar terecht geroemd en toegevoegd aan de hall of fame

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →